Taxi Project denuncia Uber per un frau equivalent a 5 milions d'euros en concepte d'IVA
La companyia nega l'acusació i defensa que compleix amb les seves obligacions fiscals arreu on opera
BarcelonaLa lluita de Tito Álvarez, coordinador de Taxi Project, contra els vehicles amb llicència VTC continua. L'última ofensiva ha anat dirigida a Uber, contra la qual ha presentat aquest dimecres una denúncia a la Fiscalia de l'Audiència Nacional per estafa documental i delictes contra la Hisenda pública. "Una feina molt profunda d'investigació", segons el portaveu de Taxi Project, duta a terme per la consultora Ekona, els indica que Uber va declarar l'any 2018 uns 35 milions menys dels que en realitat va ingressar. I que, com a conseqüència, es va estalviar uns 5 milions d'euros en concepte d'IVA.
Segons tot un seguit de càlculs, l'associació ha conclòs que aquell any la companyia nord-americana va declarar 16 milions d'euros d'ingressos quan en realitat n'havia facturat al voltant de 51. Es basen en les 5.000 llicències que té Uber a Espanya, en què l'empresa cobra 15 euros per trajecte (que generen 255 milions d'euros tenint en compte que fa 17 milions de trajectes a l'any, com ha afirmat Lluís Domingo, advocat de Vosseler, el bufet que ha gestionat la denúncia) i en què d'aquesta quantitat la companyia es queda el 20%. Així, Uber hauria ingressat 51 milions en termes de comissions per servei de transport. "A aquesta facturació cal aplicar-hi l'IVA, que en aquest cas és del 10%", ha explicat Domingo. Els 51 milions equivalen, en aquest sentit, a 5 milions d'IVA "que Uber ni ha liquidat, ni ha repercutit, ni ha abonat", ha afegit.
Per aconseguir-ho, ha assenyalat també Domingo, "Uber se serveix d'un entramat societari amb ànim defraudatori" que utilitza enginyeria fiscal per derivar els beneficis cap a societats holandeses que "tributen en paradisos fiscals com Delaware, Singapur i diversos països caribenys". Un portaveu d'Uber ha negat a l'ARA les acusacions i ha assegurat que Uber compleix amb totes les seves obligacions fiscals en tots els països on opera. "Com tantes altres multinacionals, Uber té una seu internacional a Holanda, des d'on opera a tot Europa en virtut del principi de lliure estacionament de la Unió Europea", ha defensat.