L’OCDE posa les bases per a una aplicació global de la 'taxa Google'
L’organisme dissenya un impost perquè les multinacionals tributin allà on tenen els usuaris
Barcelona“Les normes actuals són dels anys 20 i no són suficients per garantir una distribució justa dels drets fiscals en una economia cada cop més globalitzada”. Aquesta vegada l’OCDE s’ha posat seriosa, o almenys és el que va assegurar ahir, per aconseguir que les multinacionals paguin impostos allà on generen ingressos. L’organització que representa les principals economies del món va exposar les línies principals de la seva proposta “unificada” per a una futura taxa Google. Tot i així, el document presentat per l’OCDE no limita les seves fronteres a les empreses purament tecnològiques sinó que obre el ventall a més indústries de consum massiu. Per exemple, una marca de cotxes o de luxe no podria explotar els seus productes en un país sense pagar impostos, per molt que no hi tingui presència física. Entre altres pistes, l’organització suggereix que serien companyies multinacionals amb una facturació superior als 750 milions d’euros anuals.
El que pretén evitar l’OCDE amb aquesta proposta és que els països prenguin la via unilateral per posar fi als esquemes fiscals d’empreses com Apple, Google o Facebook, que declaren els seus beneficis en països europeus amb una tributació baixa, com Irlanda o Holanda. Precisament, la taxa Google francesa va ser un dels detonants perquè Macron i Trump acordessin deixar la solució en mans de l’OCDE enlloc de començar una nova guerra d’aranzels. Espanya va assegurar que tiraria endavant el seu propi impost, però la falta de consens en la investidura ho ha fet impossible i caldrà esperar a les noves eleccions.
El document presentat ahir per l’OCDE posa en dubte un principi bàsic de la fiscalitat, el de l’establiment permanent. Fins ara aquest concepte fixava la presència física com a element determinant per taxar els beneficis d’una empresa en un país estranger, però internet ha canviat les regles del joc. “La digitalització ha tensat l’aplicació d’aquesta norma perquè les empreses cada cop poden fer més negoci amb els consumidors d’un territori sense tenir-hi presència física”, defensa l’organisme internacional. Perquè aquestes mesures no quedin en paper mullat, l’OCDE proposa que els governs estatals tinguin més poder davant les multinacionals i disposin de mecanismes de prevenció de conflictes “legalment vinculants i efectius”.
“Aquest pla reuneix elements comuns de les propostes existents, que involucren més de 130 països”, va assegurar ahir el mexicà Ángel Gurría, secretari general de l’OCDE, durant la presentació de la proposta a París. Per aconseguir que la taxa Google sigui el primer gran impost global -no hi ha precedents comparables- l’ens necessita el suport de grans economies com els Estats Units, d’on provenen moltes de les principals empreses tecnològiques. Ahir el president Donald Trump encara no s’havia pronunciat sobre la proposta.
Data límit: 2020
Després de presentar el document, l’OCDE el posarà a consulta perquè les parts implicades hi puguin dir la seva durant el mes de novembre. L’organisme aspira a tenir un principi d’acord al gener i poder començar a aplicar una fiscalitat adaptada a l’era digital el primer semestre del 2020. Amazon va ser de les poques empreses tecnològiques que van valorar el pla de l’OCDE. La plataforma de comerç electrònic creu que es tracta d’un “important pas endavant” i va animar a assolir un consens global en aquest debat.
LES CLAUS
1. Què diu el document presentat ahir per l’OCDE?
El text que va publicar l’organisme revela els seus plans per adaptar la fiscalitat internacional a un món cada cop més digital. El punt principal és obligar gegants tecnològics com Google, Facebook, Apple o Amazon a pagar impostos allà on tenen els usuaris i no on declaren els seus beneficis. Això és possible perquè la fiscalitat actual no té en compte que una empresa pot fer negocis en un país sense tenir-hi presència física. D’aquest concepte se’n diu establiment permanent i és el que l’OCDE vol canviar per evitar que les empreses paguin impostos basats en llicències o patents registrades en països amb tributació baixa, com Irlanda. La mesura seria per a aquelles companyies que facturen més de 750 milions d’euros l’any.
2. ¿Va dirigit només a les empreses tecnològiques?
Tot i que els últims mesos s’ha parlat molt d’una taxa Google, l’OCDE es refereix més a una manera d’operar que a l’objecte en si del negoci. Cada cop hi ha més empreses que generen ingressos venent productes o oferint serveis a usuaris des d’un altre país. Això significa que una marca de roba tampoc pot captar vendes a través d’internet en un país i després reportar aquests ingressos a una seu situada en un altre territori.
3. Quan s’aprovarà?
L’objectiu de l’OCDE és que aquesta sacsejada global a la tributació de les empreses vegi la llum el 2020. De moment ha posat el text a consulta pública i intentarà arribar a un principi d’acord al gener. Per fer-ho possible s’han de posar d’acord més de 130 països d’arreu del planeta.