Automoció

La taula de Nissan activa l'opció QEV a l'espera de la resposta de GWM

El Govern rebutja que una part dels terrenys s'utilitzi per a una empresa de tancs

BarcelonaLa taula de reindustrialització de Nissan ha activat l'opció del hub d'electromobilitat que lidera la catalana QEV Technologies, a l'espera que la xinesa Great Wall Motors (GWM) doni resposta a la contraproposta que li han remès les administracions estatal i catalana. Una contraproposta que ofereix millors condicions econòmiques i altres avantatges respecte als actius de la planta de la Zona Franca i al lloguer dels terrenys. GWM era l'opció preferida per reindustrialitzar Nissan, però la setmana passada es va fer enrere, demanant més ajudes públiques i argumentant que la planta és insuficient per cobrir els seus plans de producció a Europa.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La taula de reindustrialització s'ha reunit un altre cop aquest migdia, mentre els treballadors de Nissan han aturat la producció i han anat a peu des de la fàbrica fins a les oficines del Consorci de la Zona Franca, on es feia la reunió, per fer-se sentir. Acabada la reunió, els representants dels sindicats han explicat a la plantilla que, a l'espera de la resposta de GWM, s'ha activat el pla B, el hub d'electromobilitat, segons ha dit Miguel Ruiz, de Sigen-Usoc. Per als sindicats, l'opció de GWM continua sent prioritària. "El nostre objectiu és donar càrrega de treball a la plantilla actual i als proveïdors i subcontractats", ha dit Miguel Ruiz, que s'ha mostrat obert a negociar amb l'empresa xinesa. "Si GWM vol venir, parlarem", ha afegit. Per la seva banda, el representant de CCOO, Miguel Ángel Boiza, ha destacat que tenir un pla B servirà per tenir més força en la negociació amb GWM.

Cargando
No hay anuncios

Les administracions no han tirat la tovallola i encara esperen convèncer la multinacional xinesa. "També es treballa en una reunió entre el govern central, la Generalitat i el president de la companyia xinesa per aclarir el seu posicionament", ha afegit Ruiz. La ministra d'Indústria, Reyes Maroto, s'ha mostrat confiada que la contraoferta que han fet a GWM "finalment es pugui concretar". "Seguim avançant amb diferents propostes, però segueix damunt de la taula la proposta del fabricant xinès", ha explicat la ministra. "Hem estat treballant durant el cap de setmana per fer una proposta millor a l'empresa, que veia elements en els quals tenia dubtes".

"Avui mateix ha sortit una carta signada per mi i pel conseller Torrent amb una bona oferta, amb la millora d'instruments de finançament i algunes millores amb els actius de Nissan i amb el lloguer d'espais de la zona franca", ha explicat Maroto, que no ha donat per tancada l'opció del fabricant xinès. "Espero que seguim avançant per aconseguir millors projectes perquè un cop es tanqui la planta hi hagi alternatives industrials i es mantinguin la majoria dels llocs de treball", ha dit. Està previst que les plantes de Nissan a Catalunya tanquin el 31 d'aquest mes. El conseller Roger Torrent i la ministra Reyes Maroto volen mantenir una trobada —encara que sigui telemàtica— de màxim nivell amb el president de la companyia xinesa, mentre que els sindicats reclamen que la resposta de GWM no es demori més d'una setmana per prendre una decisió definitiva, ja que cada cop queda menys temps per al tancament definitiu de Nissan.

Cargando
No hay anuncios

A l'espera d'aquesta reunió, la taula ha activat l'opció del hub de descarbonització i electrificació. Aquest pla preveu que aquest hub que lidera QEV, i que inicialment hauria d'anar a la planta de Sant Andreu de la Barca, anés a la Zona Franca ocupant més espai de l'inicialment previst, mentre que a la planta de Montcada i Reixac s'instal·laria el fabricant de motos elèctriques Silence. Tot i això, aquesta opció del hub d'electrificació no ocuparia els 500.000 metres quadrats de la planta de la Zona Franca i l'opció més viable seria que una part es dediqués a usos logístics.

Planta de tancs

Però encara que s'instal·li el hub d'electromobilitat i hi hagi usos logístics, a la planta encara quedaria espai per a l'última proposta que ha arribat, en aquest cas del fabricant Tess Defence, que vol utilitzar una part de les instal·lacions per al manteniment de vehicles militars. Una opció que no és la preferida del Govern. El departament d'Empresa i Treball ja ha dit que el Govern "no donarà suport en cap cas al fet que una indústria militar s'instal·li als terrenys de la Zona Franca actualment ocupats per Nissan".