El tancament dels bars enfonsa un 25% la facturació de Cacaolat
La companyia obté els pitjors registres de vendes i resultats des del 2013
Cacaolat no s’ha escapat de la crisi provocada pel covid. La companyia de batuts de xocolata va perdre durant el 2020 una quarta part de les vendes, i això va provocar que les pèrdues es disparessin. Per culpa de la pandèmia, l’empresa va obtenir els pitjors resultats econòmics des del 2013, quan tot just acabava de ser rescatada de la desaparició per Damm i Cobega.
En concret, el fabricant amb seu a Santa Coloma de Gramenet va facturar 44 milions, un 25% menys, i va perdre 6,1 milions. Cal mirar set anys enrere per trobar uns registres similars.
Cacaolat és altament dependent de les vendes a restaurants i bars, que van tancar durant molts mesos del 2020. No tant pel volum (l’any abans de la pandèmia van aportar el 20% de la facturació) sinó perquè era molt més rendible que l’altre canal principal de vendes, les botigues i els supermercats. Tot i això, la companyia, que també produeix la llet Letona, explica a la seva memòria que les vendes van baixar "a la majoria de canals de distribució", també en aquest últim. Sigui com sigui, Cacaolat creu que l’"alt valor" de les seves marques i productes va permetre passar l’any de forma "satisfactòria" tenint en compte el context de la pandèmia.
Durant el 2020, la companyia va mantenir els sous de l'equip directiu, però el consell d'administració va quedar-se sense cobrar (el 2019 els 9 membres del consell havien percebut 96.000 euros entre tots).
Després de salvar-se de la desaparició, els comptes de Cacaolat havien anat experimentant una millora continuada: el 2012 la companyia facturava 32 milions i el 2017 la xifra s’havia gairebé duplicat, fins als 62 milions. Els beneficis, tot i que escassos, es van repetir any rere any. Però el 2018 la situació va empitjorar: les vendes van estancar-se i el grup va començar a tenir pèrdues. Segons fonts de la companyia, aquests números vermells es devien al fet que Cacaolat va haver d’assumir el cost del tancament d’una fàbrica d’Utebo, a l’Aragó, heretada de l’època de Rumasa.
L’any següent, el 2019, Cacaolat gairebé va sortir de pèrdues (-300.000 euros) però les vendes van tornar a baixar, fins als 59 milions. Arran d'això els dos accionistes, Cobega i Damm, van decidir remodelar tota la cúpula directiva. Però llavors va arribar el covid.
Passat el 2020, el grup va viure un altre canvi important: aquest estiu Cobega ha venut a Damm el 50% de les accions que hi tenia, de manera que el grup cerveser s’ha quedat com a únic accionista de Cacaolat. El preu d’aquesta transacció no s’ha fet públic. El 2012, tots dos grups havien destinat 75 milions al rescat del productor de batuts i, des de llavors, la companyia no ha repartit mai dividends.