Economia26/10/2016

El Suprem tomba el finançament del bo social per part de les grans elèctriques

El govern espanyol haurà d'indemnitzar les companyies que el pagaven

Xavier Grau
i Xavier Grau

BarcelonaNou revés judicial a la reforma elèctrica del govern de Mariano Rajoy executada pel que va ser ministre d’Indústria i Energia, José Manuel Soria. El Tribunal Suprem, en dues sentències, ha tombat el sistema de finançament del denominat bo social –una tarifa elèctrica per a famílies vulnerables–, que establia que l’havien de pagar les elèctriques integrades, és a dir, aquelles que tenen la generació, distribució i comercialització de l'energia.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el Suprem, aquest sistema va contra la legislació europea. Arran d’aquestes sentències, el govern espanyol haurà d’indemnitzar les companyies.

Cargando
No hay anuncios

El bo social té un cost superior als 200 milions d’euros anuals, que paguen les companyies en funció, entre altres aspectes, del nombre de clients. El 2016 Endesa n'havia de finançar un 41%, Iberdrola un 37,9%, Gas Natural un 14,7%, EDP un 3,2% i Viesgo un 2,2%.

El Suprem ha estimat els recursos de Viesgo i Endesa contra la llei del 2013 i el decret del 2014 que establien el sistema de finançament perquè considera que vulnera el principi de proporcionalitat, ja que paguen només determinades empreses “amb exclusió d’altres, de manera indefinida i sense cap tipus de mesura compensatòria”.

Cargando
No hay anuncios

El bo social va ser creat pel govern socialista de Rodríguez Zapatero, però el Suprem també va tombar-ne el sistema de finançament –el pagaven només les generadores d’electricitat–, i el govern del PP va canviar aquell sistema per l’actual.

A aquest bo social s’hi poden acollir les famílies nombroses, les llars amb tots els seus membres a l’atur, els pensionistes de més de 60 anys que cobren la pensió mínima i les famílies que hagin contractat una potència de menys de 3 quilowatts. Segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, 2,4 milions de famílies el tenien el 2016, un 16% menys que el 2010.