Els supermercats Aldi, a la conquesta dels Estats Units
L'empresa alemanya és la cadena que més creix a l'altra banda de l'Atlàntic
BarcelonaFa més de mig segle que el sector dels supermercats a Europa està dominat per cadenes alemanyes. Als anys 50, els germans Theo i Karl Albrecht van fundar Aldi, la primera cadena de supermercats amb descomptes del món. Els dos germans van repartir-se el mercat europeu amb dues empreses: el Theo va assumir el control d'Aldi Nord i el Karl, el d'Aldi Süd. Ara, però, Lidl els ha passat al davant. La cadena, que també és alemanya, factura més vendes que les dues empreses Aldi conjuntament. Per això, tal com explica The Economist, els hereus dels Albrecht volen provar sort als Estats Units.
En concret, Aldi Süd és la que més fort està apostant pel mercat nord-americà. Segons la consultora immobiliària JLL, Aldi Süd està obrint més de 100 botigues a l'any als Estats Units. És la cadena que més ràpid creix en aquest país i no té pensat abaixar el ritme. L'encarregat de l'empresa als Estats Units, Jason Hart, va anunciar aquest mes que la companyia farà una inversió de 9.000 milions de dòlars en cinc anys per obrir uns 800 Aldis, que s'afegiran als 2.400 que ja hi tenen.
No es pot dir que Hart no hagi tingut una mica de sort en el seu camí cap a l'èxit. Per una banda, els preus baixos de la cadena atreuen un públic molest amb la inflació alimentària. Tot i que els preus ja no es disparen, els estatunidencs paguen avui pel menjar un 23% més que fa quatre anys. La sort, en forma de decisió de la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units (FTC per les sigles en anglès), també ha salvat Aldi d'un possible competidor: els defensors antimonopoli van impugnar la compra d'Albertsons, la segona cadena de supermercats més gran del país, per part de Kroger, la més gran (la Comissió no considera Walmart un supermercat, sinó un lloc de venda al detall).
La sort, però, no ho ha estat tot. Hart ha crescut més que la competència gràcies a una estratègia que abraça la simplicitat. Aldi ofereix molts menys productes que la resta de supermercats, uns 1.600 comparats als 31.000 d'un supermercat estatunidenc típic. Això permet que les botigues siguin petites i que els costos de propietat i manteniment no pugin. Al voltant del 90% dels productes d'Aldi són de marca pròpia, així que la companyia en treu més profit. I a les seves botigues, tots els productes estan disposats en les mateixes capses de cartó en què els proveïdors les distribueixen, d'aquesta manera necessiten menys empleats per servir els clients i tornar a omplir les prestatgeries.
Si es manté la decisió de l'FTC i l'estratègia de Hart continua tenint èxit, en cinc anys només Walmart tindrà més botigues als Estats Units que Aldi.