INDÚSTRIA
Economia15/06/2016

Subvencions per recarregar el vehicle elèctric

La Generalitat invertirà gairebé 6 M€ per sufragar fins al 50% del cost d’instal·lació de punts de recàrrega

Elena Freixa

BarcelonaEl cotxe elèctric necessita encara empentes per guanyar protagonisme a la carretera, i la Generalitat s’hi va apuntar ahir amb l’anunci d’un pla per incentivar el creixement de la xarxa de recàrrega, un dels factors que limita la velocitat -lenta- a la qual avança aquest sector emergent dins de la indústria de l’automòbil. El nou pla aprovat pel Govern preveu una inversió de 5,8 milions d’euros per multiplicar per cinc la xarxa actual i arribar als 25.000 punts de recàrrega a tot Catalunya el 2019, segons va explicar ahir el conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget.

Inscriu-te a la newsletter El laborisme i l'enèsim triomf de FukuyamaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Entre les mesures per impulsar aquesta infraestructura, el Govern preveu línies per subvencionar fins al 50% del cost d’instal·lació dels punts de recàrrega del vehicle. Hi haurà línies en funció del tipus d’instal·lació, segons es tracti de recàrrega particular en aparcaments de comunitats de veïns o de recàrrega en centres comercials, vies urbanes i interurbanes, va concretar Baiget. Les ajudes, a falta dels detalls, es destinaran on hi hagi “barreres significatives” per a la implantació. Per exemple, la línia d’ajuts per a la instal·lació de punts de càrrega en pàrquings de comunitats de propietaris -normalment una infraestructura de càrrega lenta, de 8 hores i nocturna- estarà dotada amb 2,6 milions d’euros.

Cargando
No hay anuncios

En el cas de la càrrega semiràpida es vol passar dels 42 punts actuals als 400 en zones com centres comercials i àrees urbanes, mentre que en la càrrega ràpida -100% de la bateria en només 20 minuts- l’objectiu és arribar als 42 punts, pels 19 que hi ha ara. En aquest últim cas, les subvencions a la instal·lació es combinaran amb la concessió “d’espais estratègics” en eixos viaris perquè les empreses hi instal·lin infraestructura. “El que volem és construir corredors pels quals els vehicles elèctrics puguin circular normalment amb una xarxa de càrrega”, va resumir el conseller. L’objectiu és estendre la xarxa a tot el territori i no només a Barcelona i la seva rodalia.

Un repte pendent

Cargando
No hay anuncios

Per maximitzar l’impacte del pla, la Generalitat també vol unificar tot el sistema per accedir i utilitzar els punts de càrrega públics mitjançant una plataforma virtual única. “Ara, per exemple, Barcelona té el seu propi sistema d’identificació, però cal un sistema únic per a tota la xarxa catalana”, va dir Baiget.

A Catalunya, les matriculacions de cotxes elèctrics no arriben a l’1%, per darrere de l’1,5% de països com França i el Regne Unit i encara més lluny de Noruega, capdavanter amb una quota del 6%. L’estratègia d’impuls del vehicle de les administracions passa per les ajudes a la compra que posa el ministeri d’Indústria, així com l’exempció de l’impost de matriculació en aquests vehicles. Per part de la Generalitat, també es van aprovar alguns avantatges l’any passat, com ara la gratuïtat dels peatges que depenen del Govern si es tracta de vehicles que siguin 100% elèctrics.

Cargando
No hay anuncios

Per resoldre problemes en el desplegament del pla, la Generalitat ha previst una taula sectorial que reunirà fins a 70 agents públics i privats. A banda de la Generalitat i del ministeri, hi haurà representants de les administracions d’Andorra i França -perquè el corredor de recàrrega tingui continuïtat més enllà del territori- i empreses del sector, des de fabricants d’infraestructures fins a concessionàries.