Tecnologia

Qui són Delivery Hero, els nous amos de Glovo?

La companyia alemanya, fundada per un enginyer suec, s'ha convertit en un gegant a cop d'adquisicions

Façana Delivery Hero
4 min

Barcelona“Ha nascut una idea heroica”. Aquest és l’adjectiu carregat d’èpica que ha perseguit Niklas Östberg des del 2011. Però per entendre per què ara Delivery Hero, una empresa alemanya dirigida per un suec, és la propietària del 80% de la catalana Glovo cal tirar una mica més enrere i viatjar fins a Londres. El 2008 un grup de tres universitaris suecs (Erik Mellström, Ulf Engstrand i Per Anders Bjelkstal) volien sopar pizza, però al seu apartament als afores de la capital britànica no en podien comprar a domicili. Aquest problema del Primer Món els va despertar una idea de negoci: van tornar a Suècia i van crear Onlinepizza, una aplicació que s’associava amb les pizzeries per centralitzar l’enviament de les comandes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els universitaris van rebre una trucada. Era Östberg, un enginyer industrial que ja treballava per a la consultora nord-americana Oliver Wyman a Zuric. Els oferia comprar-los l’empresa per tres milions de corones sueques (una mica menys de 300.000 euros), però no es van posar d’acord amb el preu. Aleshores va optar per crear ell mateix Pizza.nu, un servei idèntic, i va acabar fusionant-se amb els seus competidors només un any després. Östberg es va convertir en el president d’Onlinepizza i va pressionar per a l’expansió de l’empresa, però l'ànsia de creixement dels altres fundadors no era tan gran com la seva. Va deixar el projecte i va marxar a Berlín, on el 2011 va crear Delivery Hero amb dos alemanys i un austríac.

La plataforma va començar a guanyar-se l’estima (i els milions) dels inversors i aviat va creuar fronteres fins a països com el Regne Unit, Austràlia, la Xina o Corea del Sud. La guerra pel repartiment a domicili era tan crua que a Alemanya la Fiscalia va arribar a investigar les oficines de l’empresa per un cas de ciberatacs i robatori de dades a altres portals. "Cuinar a casa cada cop serà més com un passatemps costós que fas quan tens temps i perquè penses que és divertit. Cada vegada més persones voldran demanar menjar a domicili perquè s'està abaratint i fent-se de millor qualitat", defensava Östberg en una entrevista en una revista sueca.

Delivery Hero va començar a fer salts de gegant a base d’adquisicions –la primera compra va ser la dels seus antics socis suecs, Onlinepizza–, algunes que van ser clau en el seu assalt al sector com l’entrada al capital de PedidosYa (un dels líders a l’Amèrica Llatina) o a Foodpanda (un altre projecte berlinès que havia crescut cap a l’Àsia). També es va convertir en el principal accionista de Rappi, una plataforma colombiana amb presència a tot el continent. Paradoxalment, un dels pocs països on no opera és Alemanya, tot i que hi ha fet algunes incursions.

El 2017 Delivery Hero s’estrenava a la borsa de Frankfurt amb una valoració propera als 5.000 milions de dòlars. És a dir, l’empresa ja era cinc vegades un unicorn, quan a Glovo encara li faltaven més de dos anys per aconseguir aquest títol. El grup va substituir en el DAX 30 (l’Íbex-35 alemany) Wirecard, l’empresa de pagaments que va acabar a la bancarrota després d’un escàndol comptable. En els últims comptes complets disponibles, els del 2020, la seva facturació es va disparar fins als 2.471 milions d’euros, però les pèrdues es van incrementar fins als 1.402 milions.

Mateixos dubtes pel model laboral 

Com en altres plataformes rivals, els riders de Delivery Hero també han sortit als carrers i han organitzat campanyes per protestar contra la seva condició de falsos autònoms. A Austràlia, la companyia va replegar les operacions de la seva filial Foodora (al·legant motius econòmics) just després d’una denúncia per part del defensor del poble, el mateix que va passar més tard al Canadà, arran d’una decisió del departament de relacions laborals d’Ontario. Centenars de repartidors de Foodpanda van protagonitzar una vaga a Hong Kong el novembre passat durant tot un cap de setmana per denunciar les contínues retallades a la tarifa base que cobren per comanda.

La companyia de Niklas Östberg va entrar sigil·losament a Glovo. El 2018 la plataforma catalana tancava una ronda de 115 milions d’euros amb diversos fons i l’empresa propietària dels restaurants italians La Tagliatella. El que no deia la nota de premsa és que en aquella operació la meitat dels fons els havia aportat Delivery Hero. Des d’aleshores, la direcció de Glovo ha intentat frenar el pes de l’alemanya en el seu accionariat –a través, per exemple, d’un pacte de sindicació amb minoritaris– i el seu conseller delegat, Oscar Pierre, havia repetit en diverses ocasions que la via preferida per l’empresa era continuar sent independents. Feia mesos que l’empresa sondejava una possible sortida a borsa i s’havia convertit en societat anònima, un pas previ per completar aquest moviment.

Abans d’anunciar la compravenda del 80% de Glovo, Delivery Hero ja en controlava més d’un 40%. Des de l’anunci pocs minuts abans d'entrar al 2022, però, el valor de les seves accions a la borsa s’ha desplomat al voltant del 20%. La promesa del grup és que el seu servei de menjar a domicili serà finalment rendible el segon semestre de l’any, després de més d'una dècada.

stats