Transport

SNCF trenca l'aliança comercial d'alta velocitat amb Renfe

Les dues companyies volen explotar per separat l'alta velocitat Barcelona-París

ParísRenfe i la companyia ferroviària estatal francesa, SNCF, deixaran d’explotar conjuntament les línies d’alta velocitat entre l’Estat i França. L’operadora francesa ha comunicat aquest dimecres a Renfe que no renovarà l’aliança quan acabi l’actual contracte, a finals d’any, per falta de rendibilitat. “Les línies no han estat mai rendibles i no volem continuar perdent diners”, apunten fonts de l’operadora francesa citades pel diari econòmic Les Echos

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Renfe lamenta que SNCF posi punt final a l’acord per explotar conjuntament les línies Barcelona-París, Barcelona-Lió i Madrid-Marsella. “L’operadora ens ha comunicat la seva intenció de no renovar i li hem dit que no compartim les raons esgrimides per dissoldre l’aliança”, han explicat a l’ARA fonts de l’operadora espanyola. “Renfe hauria preferit sens dubte continuar, però des del nostre punt de vista no hem trobat un acord satisfactori”, asseguren des de la companyia francesa. SNCF ja va trencar l’acord comercial amb la italiana Trenitalia l’any passat per les mateixes raons.

Cargando
No hay anuncios

Amb la pandèmia la demanda ha caigut en picat –un 72% el 2020 i un 59% el 2021, segons dades de SNCF– i la competència de les companyies aèries és forta, però Renfe sosté que, tot i l’evident baixada de la venda de bitllets des del març del 2020, “hi ha mercat”. Des de finals del 2013, els trens de l’aliança comercial entre les dues operadores han transportat 5,6 milions de viatgers. 

Des de la liberalització del transport ferroviari, les relacions entre Renfe i SNCF s’havien tensat. Les dues companyies s’han convertit en competidores en línies d’alta velocitat com la que uneix Barcelona i Madrid, que SNCF opera amb la marca de baix cost Ouigo. En canvi, Renfe no ha aconseguit explotar línies a França. Les autoritats gal·les hi han posat bastons a les rodes argumentant qüestions tècniques d’homologació. Ara Renfe espera que França l’autoritzi a posar en marxa en solitari les mateixes línies que opera actualment amb SNCF. “Esperem la seva plena col·laboració i que hi hagi reciprocitat”, apunten des de l’operadora espanyola. “Volem continuar llogant el mateix nombre de trens”, asseguren. SNCF continuarà explotant l’any que ve la línia Barcelona-París, l’única que considera rendible.