El port de Barcelona creix més d'un 35% a l'octubre, malgrat la situació política
Des que va començar l'any ha superat els 50 milions de tones, quasi un 24% més
BarcelonaLa situació política de Catalunya no ha afectat el tràfic al port de Barcelona, que durant el mes d'octubre ha continuat en xifres rècord i ha augmentat un 35,5% el tràfic de mercaderies, segons ha informat aquest dimecres l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB). El tràfic de contenidors va créixer un 26,5% el mes passat.
Així, el port continua amb el fort creixement, que s'ha accelerat durant la segona part de l'any. Així, en el que portem d'any el tràfic de contenidors ha augmentat un 31,1%, fins als 2,46 milions de TEU -un TEU equival a un contenidor estàndard de 20 peus-.
L’increment més destacat del tràfic s’ha produït en la càrrega de contenidors de transbordament (els contenidors que són descarregats per tornar-los a embarcar cap a la seva destinació final), que ha augmentat un 131,1%. Els contenidors de comerç exterior també mantenen una tendència creixent, amb un augment del 8,4% en el cas de les importacions (478.147 TEU) i del 2,8% en les exportacions (585.753 TEU).
Mercats
Per mercats, destaca el dinamisme dels intercanvis amb la Xina (creixen un 7,8%), la Unió dels Emirats Àrabs (+6,1%), Turquia (+6,2%), Corea del Sud (+14%) i Algèria (+15,5%). Els receptors de les exportacions canalitzades pel port de Barcelona que han registrat un impuls més gran són Algèria, el Japó i Corea del Sud, mentre que els països d’origen de les importacions que han crescut més en proporció són Corea del Sud, l’Índia, Bangladesh, l'Aràbia Saudita i Mèxic.
Durant els 10 primers mesos de l’any, el port de Barcelona ha canalitzat 50,8 milions de tones de tràfic total (indicador que integra totes les modalitats de càrrega), amb un increment del 23,8% respecte al mateix període de l’any passat. A aquest bon resultat ha contribuït l’excel·lent comportament de la càrrega en contenidors, però també dels líquids a granel i de la càrrega rodada (mercaderies que són embarcades sobre plataforma, camió o remolc en serveis marítims de curta distància).
Fins a l'octubre el port de Barcelona ha registrat 12 milions de tones de líquids a granel (+22,7%). En aquest apartat destaca la forta pujada del gas natural, que creix un 66,2%, fins a arribar als 3,3 milions de tones transportades, la gasolina (+26%) i el fuel (+32,5%).
Pel que fa a la càrrega rodada, s’han superat les 335.850 unitats de transport intermodal (UTI, equivalent a un camió, plataforma o remolc), amb un increment del 6,2% respecte a l’any passat.
Aquest indicador integra els intercanvis amb les Balears i les Canàries (+5,7%) i també les mercaderies transportades per les autopistes del mar, és a dir, les línies regulars de ferris que connecten Barcelona amb diversos ports d’Itàlia i del nord d’Àfrica. Aquests últims serveis han encaminat 120.400 UTI, amb un increment del 7%, cosa que es tradueix en menys camions a les carreteres.
Els sòlids a granel, amb 3,5 milions de tones, es mantenen pràcticament estables respecte al 2016. La fava de soja, les potasses i els pinsos i farratges són els productes que han obtingut millors resultats, en els últims dos casos amb increments de dos dígits.
Més passatgers, però menys creueristes
Pel que fa al moviment de passatgers, cal destacar que el port de Barcelona ha rebut fins a l'octubre un total de 3,6 milions de viatgers, tant de ferris (1,2 milions) com de creuers (2,3 milions).
En conjunt, aquesta xifra suposa un augment de l’1,8%. Els usuaris de ferri han crescut un 11,5%. Per la seva banda, el moviment de creueristes s’ha reduït un 2,8% respecte al mateix període de l’any anterior.