BARCELONA.Iberia haurà de fer front als sindicats de tots els seus col·lectius alhora si vol tirar endavant l'ERO amb què pretén assegurar la viabilitat de la companyia. Al contrari que d'altres vegades, els representants del personal de terra, els dels tripulants de cabina i els dels pilots van posar-se d'acord per criticar el pla d'Iberia, que inclou retallades de sou i l'acomiadament de 4.500 treballadors, una quarta part de la plantilla.
Ahir l'empresa va convocar el Comitè Intercentres de Terra i els representants dels tripulants de cabina per entregar-los la documentació de l'ERO i començar les negociacions. Tots es van mostrar molt crítics amb els plans de l'empresa i van rebutjar les condicions de l'ERO, que va ser presentat el 9 de novembre.
Reunió amb el SEPLA
Avui és el torn del Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (SEPLA), un col·lectiu on es concentren més de 500 acomiadaments sobre el total de 1.500 pilots que té l'aerolínia. Els seus representants ja van expressar ahir tot el suport a les posicions de la resta de sindicats i sospesaven no presentar-se a la reunió amb l'empresa. Abans de començar les negociacions, el SEPLA reclama que es tanqui el conflicte d'Iberia Express, la filial on l'empresa volia contractar pilots amb condicions més baixes que les que tenen a Iberia i que està pendent d'un laude de l'àrbitre designat pel govern espanyol.
El sindicat de pilots creu que la resolució del conflicte originat amb la creació d'Iberia Express és "imprescindible" de cara a una nova negociació, "ja que pot determinar la viabilitat de l'empresa", segons fonts del SEPLA. En aquest sentit, des del sindicat es van limitar a demanar a l'empresa que, en qualsevol cas, els enviïn la documentació per correu electrònic per començar a estudiar-la.
Viabilitat de l'empresa
El sindicat de pilots, a més, denuncia que totes les polítiques adoptades per l'empresa per la seva fusió amb British Airways han anat dirigides a empetitir i buidar Iberia. "El pla de viabilitat està traspassant l'activitat a les filials. Estan prenent rutes a Iberia i després diuen que no és viable", asseguren des del SEPLA.
Per aquest motiu, el sindicat va demanar trencar la fusió amb British Airways que va permetre crear International Airlines Group el gener del 2011. Des d'Iberia insisteixen que la ruptura és "absolutament impossible" i recorden que sense les sinergies aconseguides fusionant-se amb British Airways, les pèrdues d'Iberia -169 milions d'euros fins al setembre- haurien estat molt més elevades.