Els sindicats ja batallen perquè Seat faci un segon SUV a Martorell
La filial de Volkswagen confia vendre 75.000 unitats del primer totterreny, l'Ateca, que arribarà a l'estiu per menys de 20.000 euros de sortida
Enviada especial a GinebraSeat ho aposta tot als totterrenys. L'empresa està d'estrena a Ginebra amb la presentació de l'Ateca, el primer totterreny urbà (SUV) de la marca al Saló de l'Automòbil. El model és la gran esperança per rellançar les vendes aprofitant la tirada que tenen aquest tipus de cotxes a Europa, i així, de passada, aconseguir que l'empresa entri en guanys. El president de Seat, Luca de Meo, ha deixat clar que l'estratègia de la marca a curt termini passa pels totterrenys, i per això ha donat per fet que Seat ja treballa en un segon SUV de mida més petita.
Els sindicats pressionen perquè aquest sí que es fabriqui a la planta de Martorell, ja que l'Ateca es farà a la República Txeca en unes instal·lacions de Skoda. De cara al 2018, la fàbrica catalana necessita nous models per garantir l'ocupació i l'activitat ara que ja està confirmada la pèrdua de l'Audi Q3 i que no n'hi ha prou per compensar-la amb l'arribada de l'Audi A1, ha dit el president del comitè d'empresa, Matías Carnero.
Seat no es mulla sobre la fabricació del segon SUV, encara, però De Meo assegura que el model està projectat de cara al 2017. Formarà part del ventall de quatre nous productes que l'empresa promet en dos anys. L'Ateca és l'estrella del 2016 i l'any que ve vindran el nou Ibiza, un redisseny del León i aquest segon totterreny urbà.
Tots sortiran dels 3.300 milions que la companyia invertirà en cinc anys. El pla de noves inversions s'allargarà fins al 2019, és a dir, que encara hi ha marge per a nous productes. L'antic president de Seat, Jürgen Stackmann, havia dit que també es treballava en un totterreny més gros que l'Ateca, una possibilitat que De Meo no ha descartat.
El president de Seat ha enviat un missatge tranquil·litzador als sindicats sense entrar a prometre res, recordant que la fàbrica ha vist créixer l'activitat un 60% en sis anys fins als 477.000 vehicles produïts l'any passat. "El Q3, fabricat a Martorell, ha estat el millor Audi de la història en termes de qualitat, així que està demostrat que el model de la planta funciona", ha subratllat.
Segons el president del comitè d'empresa, en un any i mig caldrà que s'esclareixin els dubtes sobre com pensa solucionar l'empresa l'excedent de plantilla quan marxi el Q3.
Els últims a treure un SUV
El primer maldecap de Seat a curt termini és vendre més, amb vehicles fets a Martorell o, com l'Ateca, en altres plantes del grup Volkswagen. Seat és l'última de les marques del grup Volkswagen a treure al mercat un totterreny urbà, però això no sembla preocupar la direcció, perquè aquest segment del mercat creix a ritmes de més del 20% a Europa.
La marca confia que la seva aposta, l'Ateca, aconseguirà vendes de com a mínim 75.000 unitats cada any, un 5% de la quota de mercat d'aquest segment a la UE. Aquesta va ser també la xifra de producció inicial del Q3 -que pertany al mateix segment- i, finalment, Martorell n'ha acabat fent més de 130.000 cada any.
El preu de sortida del vehicle estarà per sota dels 20.000 euros, una xifra que es pot reduir en 1.500 euros a Espanya si es mantenen plans d'ajudes com el PIVE, que està vigent, de moment, fins al juliol. Les vendes començaran a l'estiu a Espanya i Alemanya, i després s'aniran expandint per la resta de mercats mundials de Seat.
El SUV és la primera pedra del que ha de ser el "tercer pilar" dels fonaments de Seat, el passaport definiu als guanys, segons ha donat a entendre De Meo als periodistes convidats per la marca al Saló de Ginebra.
La marca catalana sembla que necessita el Seat Ateca per pal·liar un inici d'any difícil. Entre el gener i el febrer, la marca ha perdut un 16% de vendes, segons les dades d'Anfac fetes públiques aquest dimarts.
La caiguda reflecteix la pèrdua de l'Altea –que ja no es fabrica–, però no només això. La marca també pateix les conseqüències de l'escàndol dels motors dièsel del grup Volkswagen, que està encara en vies de resoldre's. La marca ha començat a cridar a revisió els vehicles afectats pel frau a Espanya.
A Ginebra, Seat ha estrenat també eslògan reivindicant la seva base central a Barcelona. El SUV Ateca ha estat dissenyat al Centre Tècnic i l'empresa ha inundat l'expositor de Ginebra de referències a la marca Barcelona ('created in Barcelona')