El sindicat de pilots convoca 24 dies de vaga a Iberia fins al juny
Les aturades afecten la vigília de Setmana Santa i el Dilluns de Pasqua. Els pilots ho atribueixen a la negativa de l'empresa a negociar
MadridEl sindicat de pilots SEPLA ha convocat 24 noves jornades de vaga a Iberia durant els mesos de març, abril i maig, algunes de les quals coincideixen amb ponts i la Setmana Santa. Concretament són els dies 16, 19 (pont de Sant Josep), 23, 25, 26 i 30 de març; 2 (el dilluns anterior a Setmana Santa), 4 (la vigília de Setmana Santa), 9 (el Dilluns de Pasqua), 13, 16, 20, 23, 27 i 30 d'abril; 2 (el Dia de la Comunitat de Madrid), 4, 7, 11, 14 (la vigília de Sant Isidre, festiu a Madrid), 18, 21, 25 i 28 de maig, segons un comunicat del SEPLA.
Així mateix, està previst que dilluns el sindicat de tripulants de cabina de passatgers (TCP) Stavla convoqui també noves jornades de vaga que coincidiran amb les dels pilots, segons el SEPLA. Aquestes noves aturades se sumen a les dotze que han secundat els pilots d'Iberia fins ara des del passat dia 18 de desembre i que han provocat unes pèrdues de 36 milions d'euros.
72 milions en pèrdues
Atès que l'empresa calcula que cada dia de vaga perd uns 3 milions d'euros, les 24 jornades suposarien unes pèrdues de 72 milions d'euros. Els pilots han decidit augmentar els dies de vaga que van iniciar en contra de la creació de la filial de baix cost Iberia Express, decisió en la qual l'empresa es manté ferma malgrat les mobilitzacions.
Els pilots han optat per continuar la seva protesta pel rebuig d'Iberia a qualsevol de les propostes ofertes pel col·lectiu i el manteniment de la creació d'Iberia Express, que suposarà la destrucció de 8.000 llocs de treball en la matriu, segons el SEPLA. El sindicat ha recordat que ha ofert a la companyia un projecte que suposa uns estalvis més grans que els que té previstos la mateixa empresa, sense necessitat de segregar activitat de la matriu.
300 milions d'estalvi
La proposta dels pilots se centra a rebaixar el cost de l'operació de vol un 50% del que suposa en l'actualitat, rebaixes de sous de fins al 50%, cessions de productivitat i entrades de noves categories laborals, entre altres aspectes. El SEPLA insisteix que aquesta proposta implica una actualització de tota la plantilla de pilots i de les seves condicions laborals, d'acord amb les necessitats de mercat actuals, fet que estalviaria 300 milions d'euros, respecte dels 90 previstos amb el pla de l'empresa.
No obstant això, la companyia insisteix en la creació d'Iberia Express, que suposarà la pèrdua de 40 avions de la matriu i 8.000 llocs de treball, sense comptar la vulneració del conveni col·lectiu dels pilots, signat per l'empresa i que recull la impossibilitat de segregar activitat de la matriu, entre altres aspectes. El sindicat ha denunciat a més la posició de l'empresa d'"obligar els pilots a incomplir la llei de seguretat aèria", que regula el temps de treball i de descans de les tripulacions, i que hagi arribat a l'acomiadament d'un pilot per aquest motiu.