“Es va despullar i va insultar-nos 45 minuts perquè no li donàvem cita"
Els incidents contra treballadors del SEPE es disparen arran de la pandèmia
BarcelonaEra Dijous Sant quan un home d’uns cinquanta anys es va presentar a l’oficina que el SEPE, el servei estatal d'ocupació, comparteix amb el Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC) al carrer Sepúlveda de Barcelona. Va accedir-hi i va intentar demanar cita després d’explicar, desesperat, que ho havia intentat reiteradament per telèfon i per internet però que no hi havia manera. Els treballadors li van comunicar que ells no podien fer-hi res. “Va anar a la porta de l’oficina, es va despullar –fins i tot es va treure la mascareta– i va estar insultant-nos 45 minuts perquè no li donàvem una cita”, explica Miguel Ángel García, treballador del SEPE d’aquesta oficina. “El senyor estava molt enfadat, cridava i ens deia de tot menys guapos”, afegeix. L’incident es va acabar quan es van presentar els Mossos d’Esquadra, alertats pel personal de seguretat, i l’home es va vestir i va marxar.
Des que es van obrir al públic les oficines del SEPE després del confinament més estricte, el juliol passat, han augmentat els incidents i amenaces cap a personal, segons denuncien els sindicats, per part de ciutadans desesperats i tips de veure com passen mesos i mesos i no hi ha manera que els atenguin. “S’han donat situacions molt desagradables, amb usuaris que anaven a les oficines per amenaçar, insultar, cridar o fins i tot agredir físicament els treballadors que estaven atenent presencialment”, explica la coordinadora estatal de la UGT del SEPE.
Els incidents de màxima tensió van passar just després del confinament domiciliari, amb un gran grup d'ERTOs per resoldre. A Madrid, per exemple, es van donar casos de ciutadans que esperaven que els empleats que estaven a l’oficina sense atendre presencialment sortissin de la feina per insultar-los. “En algun cas donaven cops als vidres i fins i tot en van arribar a trencar algun. Es va crear una certa psicosi”, admet García.
“La situació va ser molt difícil: portàvem molts mesos sense obrir al públic, la gent venia a les oficines perquè no aconseguia contactar amb nosaltres per telèfon ni per internet, amb el nerviosisme lògic de portar mesos sense cobrar”, explica una altra treballadora del SEPE d’una altra oficina de Barcelona que prefereix mantenir l’anonimat.
Davant d’aquesta situació, el SEPE va optar per augmentar la seguretat a les oficines, que van passar de tenir un vigilant a dos. En el cas de la de Sepúlveda es van incrementar fins a cinc, perquè hi ha dues oficines juntes. “Durant aquest temps he sentit molts casos de desesperació dels afectats, que entenc perfectament. Afortunadament jo no he patit cap incident a nivell personal”, exposa García.
Els Mossos d’Esquadra, però, s’han hagut de presenciar diverses vegades a l’oficina on treballa. En una altra ocasió –recorda– un grup de ciutadans que esperaven a ser atesos, aprofitant l’arribada de mitjans de comunicació van començar a cridar i denunciar el mal funcionament del SEPE. Tot i aquests incidents, però, García afirma que en l’actual context els ciutadans –molts dels quals continuen amb la seva batalla desesperada amb el SEPE– “han demostrat, un cop més, tenir més sentit comú que els nostres dirigents”.
Falta de plantilla
Des de la UGT asseguren que el personal del SEPE entén la desesperació dels usuaris però subratllen que “en cap cas” es pot responsabilitzar de la seva situació una plantilla “al caire del col·lapse”, minvada per les retallades de personal dels últims anys. Per cert: l’home que es va despullar va ser atès el dimarts just després de Setmana Santa.