La segona mort de les motos Ossa
El concurs de Gas Gas ha fet que la marca ja no es fabriqui
BarcelonaEl concurs de creditors de Gas Gas està a punt de tancar-se del tot amb la venda de la unitat productiva -la seva maquinària i equips- i la marca al fabricant de motos Torrot. Però la crisi que ha travessat Gas Gas no té un final feliç per a tothom. Ossa mantenia una aliança amb Gas Gas des de fa dos anys per la qual les seves motos es fabricaven a les instal·lacions gironines de Gas Gas. Amb l’aturada de la producció, fa mesos que no se’n fabrica cap i, amb el canvi de propietaris, la llicència d’Ossa ha tornat als seus propietaris, que no tenen planta ni equipaments per donar continuïtat al projecte. “Ens han arruïnat el projecte, estem pendents de la recta final del concurs i reclamem indemnitzacions”, explica una font pròxima a Ossa a l’ARA.
Les crítiques dels propietaris de la marca Ossa van dirigides, sobretot, a la Generalitat, que va apadrinar el projecte d’aliança amb Gas Gas amb un crèdit de dos milions d’euros a través de l’Insitut Català de Finances (ICF) perquè despleguessin el pla industrial conjuntament. Els recursos havien de garantir la viabilitat d’Ossa, que buscava recursos per a nous models, i també garantir el creixement de Gas Gas. Juntes, les dues empreses guanyaven dimensió per competir i creaven sinergies per reduir costos a l’hora d’afrontar l’R+D o nous mercats, per exemple. Després del fracàs, segons Ossa, la Generalitat va girar-los l’esquena.
L’acord va consistir en l’absorció d’Ossa per part de Gas Gas, de manera que els equips i la plantilla del fabricant es van concentrar a les instal·lacions (amb més capacitat) de Gas Gas a Salt. La llicència de la marca Ossa va continuar en mans dels tres propietaris de la marca -Joan Gurt, que n’era director general; Joan Roma, i Alexandre Laplaza- que havien ressuscitat la marca històrica el 2008, quan feia 20 anys que no es fabricava. Ossa cedia la llicència de fabricació i cobrava, a canvi, uns drets, però els seus propietaris asseguren que mai van arribar a cobrar “ni un duro”. És per això, i per les pèrdues que diuen que els ha comportat el desenllaç del fabricant, que reclamen ser indemnitzats o que se’ls pagui el deute pels drets no cobrats.
La marca fa més d’un any i mig que no es fabrica i els seus propietaris estan pendents que el jutge tanqui el concurs de creditors de Gas Gas per recuperar tots els drets sobre la llicència i pensar-se si s’aventuren a un nou projecte empresarial. L’acord amb Torrot, que acaba de comprar Gas Gas, no és una opció, asseguren. Quan va esclatar la crisi definitiva de la marca de motos de muntanya catalana, Ossa tenia pendent treure al mercat un nou model, una moto de carretera i d’estil vintage, però els plans mai van arribar a materialitzar-se.