El sector de les motos demana que els patinets tinguin els mateixos requisits
Les matriculacions de vehicles de dues rodes creixen a Espanya un 11% el primer semestre del 2019
BarcelonaLa competència és benvinguda, però que sigui sana. El sector de les motos mira, en aquest sentit, els patinets elèctrics i el “greuge comparatiu” que suposen envers els ciclomotors. “Molts vehicles de micromobilitat [d'aquest estil] estan per regular”, ha dit aquest dimarts Jose María Riaño Sebastián, secretari general d'Anesdor, l'Associació Nacional d'Empreses del Sector de Dues Rodes. Els ciclomotors, ha explicat, tenen una política d'homologació molt complexa, requisits de seguretat i assegurances, requereixen un carnet de conduir teòric i pràctic... I aquest no és el cas "d'altres vehicles que circulen a velocitats similars”.
Els falten xifres per saber del cert quina incidència tenen a la ciutat, ha matisat Riaño, i per altra banda saben que el ciclomotor –vehicle amb el qual competeixen directament els patinets– es comporta en positiu, però no volen deixar passar l'oportunitat de reivindicar que “segons la regulació europea, no hauria de poder-hi haver patinets amb seient” o que “moltes bicicletes elèctriques són ciclomotors disfressats”.
És una de les mesures que l'entitat ha reivindicat aquest dimarts, a més de 55.000 noves places d'aparcament a la calçada per a les motocicletes ("perquè la situació s'equilibri amb la del cotxe") o que les restriccions de circulació basades en l'etiquetatge establert per la DGT no tractin motos i cotxes com un sol bloc. Les motos, han dit, contaminen menys de sèrie, per la qual cosa no té sentit que se les tracti com als cotxes, com es fa a la capital catalana.
Més matriculacions
Anesdor ha compartit la reflexió en el marc d'una trobada organitzada per comunicar que el mercat de les motos creix “amb força” a Espanya, un 11,3% el primer semestre del 2019 respecte al mateix període de l'any passat. I que ho fan motocicletes –que suposen el 90% de tot el mercat, i han guanyat un 11% més de matriculacions–, però també ciclomotors i bicicletes. L'evolució, han afegit, ha sigut tots els mesos positiva, i n'assenyalen les raons: una bona conjuntura econòmica i una transformació de mobilitat urbana que està encoratjant la gent a triar la moto per als desplaçaments diaris.
L'augment de vendes de ciclomotors, d'un 30%, l'atribueixen més específicament a l'anomenat 'efecte fi de sèrie' (el 2018 comença una nova etapa d'emissions obligatòries que va fomentar la liquidació d'estoc el 2017 i que s'inflés el mercat i, a la vegada, que el 2018 fos un any relaxat), però també a l'auge el 'moto sharing' i al repartiment d'última milla. “Els paquets d'Amazon no venen sols i el menjar a domicili viu un boom, i tot això s'està satisfent amb motocicletes i ciclomotors”, ha justificat Riaño.
La radiografia no és tan positiva si es miren les dades a Catalunya, però la defensa d'Anesdor és fèrria: Barcelona és la capital europea de la moto. Cap altra ciutat té tanta proporció de motos per habitant com Barcelona. Per tant, ha explicat, “si algú volia pujar a la moto, ja hi ha pujat; el factor de nous clients no presenta tant potencial, aquí”.
Aquí, el creixement del sector en el primer semestre, respecte al 2018, és del 4,5%. En aquest cas, les matriculacions de motocicletes han crescut un 2,6% (22.000 unitats) i el ciclomotor, en línia amb la tendència estatal, un 27,2%. Dintre de tot això, “la quota de mercat dels escúters és del 58% del total de motocicletes” i “la gran majoria del mercat (83,6%) s'està venent per a particulars”.
L'altra àmbit estudiat és el del motor elèctric. En aquest cas, el gran creixement recau en el ciclomotor elèctric, que augmenta un 102% (“els volums totals són xifres baixes, per això una petita variació d'unitats fa que hi hagi variacions molt grans de percentatges”, ha assenyalat), però baixa un 23% la venda de motocicletes elèctriques. Una altra vegada, la responsable és l'“excepcional” matriculació d'aquest tipus de vehicles l'any passat. Malgrat això, “cap altre vehicle aconsegueix aquesta matriculació en elèctric”. Aquí entren en joc el preu (el motor elèctric és més barat), que compten amb una autonomia suficient per moure's per la ciutat i que la infraestructura de recarrega és més senzilla: endoll convencional i bateries, normalment, extractables.