Seat treballa en el seu segon totterreny urbà de cara al 2018
Els sindicats demanen producció per a Martorell perquè l'Altea es deixa de produir l'any que ve, i el primer totterreny es farà a la República Txeca el 2016
ParísSeat prepara el llançament del seu primer totterreny urbà el 2016, un cotxe que es fabricarà a la planta de Skoda a la República Txeca. Però la marca ja pensa en el següent pas i treballa en el desenvolupament d'un segon model, que seria el germà petit del totterreny de cara al 2018.
El president de la companyia, Jürgen Stackmann, ha explicat als periodistes al Saló de l'Automòbil de París que l'entrada de Seat en el segment dels totterrenys urbans –anomenats SUV, per les sigles en anglès de 'Sport Utility Vehicle'– avançaria amb la incorporació d'altres models de la mateixa família que, de moment, ha insistit, només són a la seva imaginació.
Per explicar en què treballa el centre de disseny de Seat a Martorell ha recorregut a una metàfora monàrquica: el SUV que arribarà el 2016 seria el príncep Guillem d'Anglaterra, el rei, més seriós, mentre que el segon SUV exerciria de príncep Harry, de germà petit, "més esbojarrat i salvatge".
L'aposta pel SUV té sentit per a Seat, que dirigeix les vendes principalment al mercat europeu, on aquest tipus de vehicles encapçalen el creixement de les vendes. En el primer trimestre de l'any s'havien venut un milió de SUV a Europa, un 40% més que un any abans.
D'altres fabricants ja estan fent una aposta similar i els totterrenys urbans inundaran aquests dies els estands de la fira de París. Nissan ja disposa a la gamma del Qasqai i del seu SUV més petit, el Juke, però són molts els fabricants –Peugeot, Toyota i marques del mateix grup Volkswagen– que orienten la innovació cap aquí.
L'Altea es jubila al maig
L'entrada de nous vehicles a la gamma de Seat és urgent, tot i que el fabricant ha començat l'any amb un increment de vendes important del 10% fins al setembre. Les perspectives, si es manté aquest ritme, aboquen a una producció rècord per sobre de les 430.000 unitats a Martorell, la xifra més alta dels darrers 12 anys. La dada, que circula internament entre els sindicats, no ha estat confirmada pel president de Seat.
El llançament del nou León ha aconseguit una fita inèdita fins ara, que és equiparar les vendes –114.000 unitats– del gran supervendes de la marca, l'Ibiza. Però amb això no n'hi ha prou, sobretot després que la filial de Volkswagen hagi decidit retirar del mercat el Seat Altea el maig del 2015, una pèrdua de 20.000 unitats que s'hauran d'esgarrapar de la resta de models.
Carnero ha dit que el 2015, des del punt de vista industrial, l'adéu de l'Altea es compensarà amb l'augment d'Audi Q3, que tot i que el grup Volkswagen no ho ha dit oficialment, es queda a la fàbrica catalana per llançar la segona generació del cotxe –amb petits retocs.
Com que el futur totterreny es fabricarà juntament amb el nou Yeti de Skoda a la República Txeca –i Seat es beneficiarà dels marges de produir a un cost més baix que a Barcelona–, cal lligar altres vehicles a Martorell, i un d'ells ha de ser aquest totterreny més petit, ha advertit Carnero. El petit SUV de Seat podria compartir la línia de fabricació amb el que desenvoluparà Skoda en el mateix segment.
Creixement patint per Europa
Seat segueix molt de prop l'evolució del mercat europeu, especialment l'estancament a Alemanya els últims mesos. La marca, però, manté fins al setembre un increment de vendes de l'11% al país –l'alemany és el seu primer mercat des de fa dos anys–, i ja hi ha venut 56.700 vehicles.
Espanya, amb un augment de prop del 13%, es manté en segona posició i avança sobretot empesa per les ajudes del pla PIVE del govern espanyol als compradors particulars. Les vendes superen les 48.400 unitats en els primers nou mesos, i el president de Seat ha destacat que es compleixen les expectatives. Ha justificat, però, que es creix per sota de la mitjana del mercat perquè "no pot entrar ni vol" a la guerra 'low cost' d'alguns fabricants a Espanya.
Una mostra de la confiança en la recuperació, ha afegit, és que Seat acaba de fer fixos 200 empleats dels 600 que treballaven per ETT. El president del comitè d'empresa ha anat més enllà i ha assegurat que de cara al gener, 100 empleats més eventuals podrien incorporar-se a la plantilla de l'empresa.
Sense plans de tornar a la Xina
Stackmann també ha repassat altres mercats on Seat s'ha mostrat forta aquest any. Un d'ells és el Regne Unit, tercer mercat amb 32.400 vehicles venuts –un 20% més–, i Portugal, que és més petit, però Seat hi ha duplicat les vendes aquest any, fins a les 5.000 unitats. El directiu també ha destacat el bon ritme a l'Europa de l'Est (República Txeca, Hongria, Eslovàquia), on el creixement ha estat de més del 60%, amb 16.600 unitats.
Per trobar el quart mercat en volum de Seat cal travessar l'Atlàntic. Mèxic, amb 14.000 vehicles venuts fins al setembre –un 1% més– s'afiança gràcies a l'Ibiza i el Toledo. Malgrat tot, però, la marca no es planteja anar més a fons en l'expansió, cosa que implicaria que Volkswagen l'autoritzés a fabricar al país en una de les seves plantes. Stackmann tampoc va donar cap senyal de reactivació en l'estratègia de Seat a la Xina, que ara està en via morta. "Ens centrarem en Europa", ha resumit.