Seat tira la tovallola a Rússia
El fabricant català abandona un mercat en què no se’n sortia pels mals resultats i la crisi del ruble
Barcelona“Seat té un gran potencial en mercats com Rússia. El disseny, la qualitat, l’enginyeria i la tecnologia dels nostres vehicles aporten aire fresc al dinàmic mercat rus de l’automòbil”. Amb aquestes paraules ratificava l’aleshores president de Seat, James Muir, el seu compromís amb el mercat rus el setembre del 2012. Aquell any la marca del grup Volkswagen hi duplicava la seva xarxa de concessionaris, fins als 22. Tenia presència en ciutats com Moscou, Sant Petersburg, Iekaterinburg, Txeliàbinsk, Nijni Nóvgorod, Kazan i Rostov. Dos anys després, Seat ha tirat la tovallola en el que era el seu quart intent al país.
Segons va avançar el diari rus Kommersant, la marca catalana abandonarà Rússia a partir de l’1 de gener del 2015. Els motius esgrimits per la companyia són de caràcter macroeconòmic: la guerra a Ucraïna i la devaluació del ruble han fet de Rússia un mercat molt menys atractiu per a Seat. El fabricant català operava a Rússia des del 2012 però s’havia trobat amb una mala resposta del mercat als seus models estrella, l’Ibiza i el León.
L’1% de les vendes de la marca
La companyia, la tercera de Catalunya en vendes, va subratllar ahir que ara la seva aposta és augmentar la presència i la quota de mercat en els mercats on ja està assentada de manera sòlida. “Aquesta ha de ser la prioritat”, van dir fonts de la companyia. Rússia, certament, encara no era un mercat sòlid. El 2013 la firma hi va vendre 3.375 unitats, amb un augment del 35% sobre el 2012, però només va significar un 1% de les vendes mundials de la companyia. Això va convertir Rússia en el 18è mercat de Seat en cotxes venuts (el primer és Alemanya, amb més de 76.000 vehicles) i el novè en creixement respecte a l’any anterior (en un rànquing que liderava Irlanda amb una millora del 54%).
Les xifres són especialment negatives tenint en compte que, quan el 2012 Seat va fer la seva aposta, el rus era el segon mercat d’Europa en cotxes venuts, amb 2,6 milions d’unitats, només per darrere del mercat alemany. I malgrat que en el primer trimestre d’aquest any Seat va vendre a Rússia 1.260 cotxes, les previsions no eren prou bones per mantenir-hi el negoci.
Fonts del sector exposaven ahir a l’ARA que en un país de la mida de Rússia (d’una dimensió que encareix la distribució de recanvis a la xarxa de concessionaris) serien desitjables unes vendes del voltant de 10.000 unitats per any, el triple de les que es van fer l’any passat.
Problemes a la xarxa
El primer importador que Seat va tenir en arribar a Rússia era el mateix que tenia a Polònia, que li va donar mals resultats, cosa que va fer que deixés de ser-ho poc després. El fabricant català va optar aleshores pel seu importador d’Ucraïna, també sense èxit. Actualment la distribució de Seat a Rússia estava en mans del mateix importador que té Volkswagen.
Fonts del sector assenyalen que compartir xarxa amb Volkswagen pot haver sigut un fet clau perquè les vendes no arrenquessin: el màrqueting podria haver afavorit la marca alemanya i també hi podria haver hagut un problema de diferenciació. La marca ha patit una situació molt similar a la Xina, on va compartir xarxa comercial amb Volkswagen, molt més coneguda. A la Xina, a més, en molts casos Seat es venia a un preu superior al d’Audi.