AUTOMOCIÓ
Economia27/03/2014

Seat tindrà el seu totterreny urbà

El vehicle dissenyat a Catalunya es vendrà el 2016, però encara no se sap si es fabricarà a Martorell

Elena Freixa
i Elena Freixa

BarcelonaSeat es prepara per obrir-se camí en un nínxol de mercat que per a la marca és nou però que ha de ser vital per al seu futur. El president de Seat, Jürgen Stackmann, va anunciar ahir després d’un any d’incògnites que Volkswagen ha autoritzat la seva filial a incorporar aquest nou vehicle a la gamma d’aquí dos anys. “El futur de la marca s’assegura amb el que serà la pedra angular per aconseguir la rendibilitat”, va dir Stackmann.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Els totterrenys urbans ( sport utility vehicle, o SUV, en anglès) són el segon segment de cotxes que tenen més sortida a Europa, el mercat on Seat ven més del 80% dels seus vehicles. És la gran oportunitat per reduir la dependència que la marca té de dos dels seus models, l’Ibiza i el León, que sumen prop del 70% de les seves vendes anuals, segons els últims registres del 2013.

Cargando
No hay anuncios

Seat no va aclarir si el nou vehicle es fabricarà a Martorell. “La decisió es prendrà a escala global i encara no se sap”, va dir el president durant la roda de premsa. Els sindicats confien que s’adjudiqui a Catalunya, ja que això suposaria noves inversions i la creació de nous llocs de treball. El que és segur és que es produirà al mateix lloc on es fabriqui la versió de SUV que també llançarà Skoda, que pertany al mateix grup. Així, Volkswagen continuarà amb l’estratègia de rendibilitzar les inversions que ja ha posat en marxa amb projectes com el del Seat Mii, que es fabrica a Eslovàquia a la mateixa línia d’on surten els models germans Volkswagen Up i Skoda Citigo.

D’altra banda, ahir Seat va presentar els resultats de l’any passat, encara deficitaris, amb unes pèrdues de 149 milions d’euros, cinc vegades més que els números vermells del 2012. El vicepresident de finances, Holger Kintscher, va atribuir els mals resultats a una combinació de factors: la reducció dels marges per vehicle, les despeses extraordinàries puntuals associades a l’expedient de regulació d’ocupació (ERO) aprovat l’any passat i els esforços importants en llançament i promoció de nous productes. La guerra de preus a Europa va fer que els ingressos per cada cotxe venut fossin de 12.640 euros, 150 euros menys que un any abans.

Cargando
No hay anuncios

Facturació rècord

Aquesta situació va provocar que la marca arrossegués elevades pèrdues malgrat registrar una facturació rècord de gairebé 6.500 milions, un 6% més que fa un any, i tot i haver augmentat les vendes fins a les 355.000 unitats a pesar que les vendes del sector a Europa van caure. A Alemanya, Seat va ser la segona marca que més va créixer (un 20%) i ja se situa entre les deu més venudes. El país germànic va ser per segon any consecutiu el principal mercat de Seat, per davant d’Espanya, encara dèbil.

Cargando
No hay anuncios

L’objectiu per al 2014 és tornar a augmentar ingressos. Stackmann no es va voler comprometre a donar una data per al retorn dels beneficis, tot i que fa dues setmanes el president del consell d’administració de Seat i vicepresident de Volkswagen, Francisco Javier García Sanz, va establir el 2018 com a objectiu.

Les millors perspectives de vendes se centren en el nou León, que està en plena corba de creixement, amb un 44% més d’unitats venudes el 2013. Aquest any la marca farà un petit rentat de cara a l’Ibiza, amb lleugers retocs per assegurar que el supervendes (154.000 unitats venudes) no perdi pistonada. El que no té substitut a la vista és l’Altea, que la marca veu com un cotxe complementari però no estratègic dins la gamma, que completen l’Alhambra, el Mii i el Toledo, i a la qual s’afegirà el totterreny a partir del 2016.

Cargando
No hay anuncios

La producció a Martorell va augmentar l’any passat un 3%, fins als 390.000 cotxes. Al contrari del que passava els últims anys, el creixement va venir per les vendes de Seat, mentre que l’Audi Q3 que es fa a la planta va retrocedir lleugerament, un 2%. Tot i això, el model d’Audi sosté encara una quarta part de la producció total a la planta i serà clau per mantenir la plantilla aquest any. Si al setembre es decideix suprimir el tercer torn de fabricació del Q3, Seat haurà de prescindir dels 450 empleats eventuals que acaba d’incorporar per posar en marxa el tercer torn del León.