Seat, sense rivals en el seu projecte elèctric
El pla de Volkswagen és l’únic candidat a rebre unes ajudes públiques de fins a 2.975 M€
BarcelonaLa iniciativa liderada per Seat per impulsar la fabricació de vehicles elèctrics a Espanya és l’única que ara per ara es perfila com a candidata a rebre les ajudes públiques de gairebé 3.000 milions d’euros incloses en el projecte sectorial aprovat per l’executiu (PERTE), segons va avançar ahir Efe.
El consell de ministres va donar llum verda dimarts al projecte estratègic per a la recuperació i la transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat, que injectarà al sector 4.295 milions d’euros públics fins al 2023, en la seva majoria procedents del fons europeu Next Generation, i que es preveu que mobilitzarà inversions privades de més de 19.700 milions.
Del total de diners públics, 2.975 milions aniran a l’actuació integral per al desenvolupament i la fabricació del cotxe elèctric a Espanya i, d’aquesta quantitat, uns 1.500 milions seran subvencions i l’altra meitat seran préstecs.
Per optar a aquestes ajudes, els projectes hauran de ser presentats per agrupacions empresarials integrades per, almenys, cinc companyies tractores. A més, la inversió haurà de tenir impacte en un mínim de dues comunitats autònomes. Les iniciatives també han d’incloure una planta de fabricació de bateries i plataformes per a la producció de vehicles elèctrics i la fabricació de components, així com integrar un 40% de pimes i comptar amb una inversió mínima de 40 milions.
Al març el govern de l’Estat va anunciar la creació d’un consorci amb Seat i els seus socis en el denominat projecte F3, integrat per una quinzena de companyies, entre les quals Iberdrola, Telefónica i CaixaBank, i unes altres del mateix sector de l’automoció com Ficosa, Gestamp, Sesé i Grupo Antolín.
La clau del projecte és la creació d’una fàbrica de bateries elèctriques que, en paraules de la ministra Reyes Maroto, serà “a prop” de la planta que Seat té a Martorell (Baix Llobregat). No obstant això, el govern no ha confirmat que la idea sigui fer-la a Catalunya i, de fet, entre diversos col·lectius hi ha pessimisme que finalment això sigui així per l’interès d’altres territoris.
La fàbrica, que es convertiria en la tercera de Volkswagen després de la d’Alemanya i Suècia, forma part d’un projecte més ambiciós que també preveu la producció de cotxes elèctrics petits a Martorell i Navarra. Després de l’aprovació del PERTE, el conseller delegat de Volkswagen, Herbet Diess, va assegurar que Espanya serà un pilar de l’ofensiva elèctrica del grup.
El grup automobilístic alemany, que engloba marques com VW, Seat, Skoda, Porsche i Audi, vol establir a Espanya “tota la cadena de valor afegit dels vehicles elèctrics”, inclosa la producció de vehicles, components i la nova fàbrica de bateries, ha dit Diess aquesta setmana.
En aquest macroprojecte industrial, la multinacional catalana Ficosa s’encarregarà del desenvolupament local de sistemes per al vehicle elèctric. A més d’aquest projecte, Ficosa ha assegurat a Efe que valora altres vies d’actuació en el marc del PERTE centrades en la millora de la seguretat dels vehicles de conducció autònoma.
El sector reclama temps
A més de Volkswagen, avui dia compten amb fàbriques de vehicles a Espanya Stellantis (Citroën, Opel i Peugeot), Renault, Nissan, Ford, Mercedes-Benz i Iveco, a les quals se sumen els fabricants de components estatals (Gestamp, Antolín i Cie) i internacionals (Bosch, Continental i Michelin). De moment aquestes companyies no han anunciat plans concrets relacionats amb el PERTE. Les associacions sectorials com Anfac (fabricants), Sernauto (components) i Faconauto i Ganvam (venedors) han aplaudit el projecte, que permetrà a Espanya, segon fabricador d’Europa i vuitè del món, mantenir aquest lideratge.
Segons va assenyalar a Efe el director del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Nadal, aquest projecte estratègic, el primer que llança l’executiu central amb els fons Next Generation, ha despertat l’interès de “pràcticament tot el sector”, que valora “els objectius ambiciosos” del PERTE. Tot i això, demana al govern central que faciliti la participació de les pimes en el PERTE i considera que una de les millors maneres de fer-ho és donant temps a les empreses per estudiar les bases de les convocatòries que es publiquin. “No totes les grans empreses ho tenen tot tan valorat com Volkswagen”, va dir.