AUTOMOCIÓ
Economia06/07/2013

Seat planeja un ERO temporal per la fi de l'Exeo i la debilitat del mercat

La mesura s'aplicaria al setembre un cop esgotada la flexibilitat

Elena Freixa
i Elena Freixa

BarcelonaEl fabricant d'automòbils Seat prepara una resposta per afrontar els nivells baixos de producció que preveu a partir del setembre i l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) temporal sobrevola la fàbrica de Martorell. Els sindicats temen que aquest sigui l'únic camí per salvar l'excedent de plantilla que es generarà per l'adéu del Seat Exeo (ahir va ser l'últim dia de producció del model) i la debilitat del mercat de cara a finals d'any. Un cop esgotades altres vies de flexibilitat interna, l'ERO pot servir per aplicar dies de tancament a la línia 3, en la qual es fabricava l'Exeo i d'on surt també l'Audi Q3, van apuntar fonts sindicals a l'ARA. A la línia hi treballen més de 2.000 persones.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La mesura, pel que fa tant a la forma com a l'abast, s'ha de concretar dilluns en una reunió de la direcció de Seat. Els sindicats confien que l'empresa els concreti la producció que es trobaran al setembre, quan els treballadors tornin de les vacances.

Cargando
No hay anuncios

Un primer semestre d'ajustos

L'ombra d'un ERO temporal ha anat agafant forma a mesura que els últims mesos s'esgotaven altres solucions per afrontar la debilitat de la demanda. Encara que Seat ha registrat un creixement de les vendes del 8% fins al juny, els números van per sota del que es preveia.

Cargando
No hay anuncios

El fabricant ja va recórrer el mes de gener a l'eliminació d'un torn de producció de la línia del Seat Ibiza, que va suposar no renovar el contracte a 400 empleats eventuals. A més, al llarg de l'any s'han anat programant dies puntuals de tancament a les línies de producció i enviant empleats a casa fent ús de la bossa d'hores i altres solucions de flexibilitat que permet el conveni col·lectiu. Però aquesta via s'esgota i, en canvi, l'horitzó de comandes no remunta prou. A Europa, on van a parar la major part de vendes, el mercat cau.

A curt termini, el comitè proposarà la setmana vinent a la direcció un pla per recol·locar al juliol els treballadors que es queden sense feina amb la desaparició de l'Exeo. Entre les solucions hi ha el trasllat a altres línies de fabricació o enviar-los a casa per tandes de cinc dies sempre que la bossa d'hores els hi permeti.