Seat perd el lideratge de fabricació de cotxes a l’Estat
L’any 2020, amb la pandèmia, ha capgirat el rànquing de plantes de fabricació d’automòbils a Espanya, tradicionalment liderat per la fàbrica de Seat a Martorell. L’aturada durant el confinament i la caiguda de vendes en els diferents mercats han fet que les plantes del grup PSA (Peugeot-Citroën) hagin relegat la de Seat a la tercera plaça, segons les dades provisionals que han anat donant els diferents fabricants sobre la producció d’aquest any. Una producció que, en conjunt, patirà un descens del 19%. La patronal de constructors Anfac preveu que surtin de les plantes espanyoles 2,28 milions de cotxes, quan el 2019 van ser 2,82 milions.
El 2019 Seat va registrar el seu millor any en producció a Martorell, amb 500.005 vehicles entre els seus i el de la marca Audi. Aquest any, segons ha anunciat la direcció de l’empresa als sindicats, la producció quedarà en unes 350.000 unitats, tot i que després de l’estiu la planta va assolir els nivells de fabricació prepandèmia, amb 2.200 cotxes diaris.
El 2020 la planta espanyola d’on hauran sortit més cotxes és la del grup PSA a Vigo, amb quasi mig milió d’unitats, segons les dades avançades pels responsables de l’automobilística. I el segon lloc l’ocuparà una altra planta d’aquest grup, la de Saragossa, amb unes 390.000 unitats.
L’any ha sigut especialment dolent per al sector. Totes les fàbriques tancaran el 2020 amb una producció inferior a la de l’any anterior, excepte la de PSA a Vigo. Un cas a banda és el de Nissan a Barcelona. L’any 2019 va fabricar 55.600 unitats, ja molt per sota de la seva capacitat. Amb la pandèmia, l’anunci del tancament i les vagues, la producció es va aturar més de tres mesos. Del gener al novembre només havien sortit 14.362 unitats de la planta de la Zona Franca.
Recuperar el ritme
Malgrat la caiguda de la producció d’enguany, Seat espera recuperar-se l’any que ve, especialment pels nous models que s’han començat a fabricar: el Cupra Formentor i la nova família del León, que aniran guanyant noves motoritzacions. L’empresa fa front ara a la manca d’abastiment de semiconductors, que podria reduir la producció els primers mesos del 2021, però es preveu que es recuperi el segon quadrimestre.