Seat perd un aliat a Alemanya
La marca confia en el bon moment que viu per guanyar-se el successor
BarcelonaL’adéu de Martin Winterkorn força Seat a acomiadar-se del que ha sigut un dels seus grans defensors dins del grup Volkswagen en els últims temps. El directiu ha sigut un aliat valuós durant els anys més durs de crisi, quan la marca passava per moments complicats per la caiguda de vendes a Espanya i en el mercat europeu. Ara Seat té un present molt diferent i la sostenibilitat econòmica a l’horitzó després de set anys presentant pèrdues.
Amb aquesta carta de presentació i un futur més optimista, a la filial de Volkswagen relativitzen els efectes que pugui tenir el relleu: “Hauria sigut molt pitjor que tot això hagués esclatat fa dos anys que no pas ara”, van reconèixer ahir a l’ARA fonts pròximes a Seat. També van reconèixer que és encara “una incògnita” i són impossibles de calcular els efectes que dins del grup pot tenir la sortida de Winterkorn i altres sortides que puguin produir-se en els pròxims dies.
Un dels noms que sona amb més força per rellevar Winterkorn és el del primer directiu de Porsche, Matthias Müller. En cas que fos l’escollit -un escenari que encara és difús dins del grup-, Seat pot tenir a favor el fet que Müller coneix l’empresa perquè forma part del seu consell d’administració des del 2009. Müller és un dels vuit consellers de l’òrgan que encapçala l’espanyol Francisco García Sanz, que és vicepresident mundial de compres del grup Volkswagen, i on també s’asseu el president actual de la marca, Jürgen Stackmann.
Més enllà de les travesses, però, Seat esgrimeix la seva fortalesa i un posicionament de marca més fort com a arguments per no haver de patir per qui acabi prenent el timó del que ja és el primer fabricant d’automòbils al món. Si de cas, el que inquieta els treballadors és que el grup Volkswagen es faci enrere o minori els plans que ha anunciat recentment d’invertir 3.300 milions a Seat en els pròxims cinc anys. “Hem demanat a la direcció de Seat que ens garanteixi la tranquil·litat pel que fa la inversió i dissipi qualsevol dubte ara que Volkswagen segurament necessitarà liquiditat per afrontar la sanció”, va dir ahir Matías Carnero, president del comitè d’empresa.
Els sindicats demanen números
El comitè d’empresa de Seat ja ha fet arribar a la direcció una petició perquè la marca aclareixi si els tentacles de l’escàndol de Volkswagen arribaran a esquitxar Seat. “Hem demanat xifres dels vehicles del grup que estan circulant a Espanya amb el mateix dispositiu i quants en concret són de la marca Seat”, va explicar Carnero. Són dades que també ha sol·licitat el ministeri d’Indústria al grup alemany, ja que és el responsable últim dels controls d’emissions que passen tots els vehicles matriculats a Espanya. “Confiem que l’empresa sigui ràpida en la resposta”, va afegir el president del comitè.
Carnero va lamentar la situació que travessa el grup després que s’hagi destapat que ha fet trampes per rebaixar les emissions dels vehicles als EUA. Sobre l’adéu de Winterkorn, va reconèixer que és una font de “preocupació per al consorci i per al renom de la marca Volkswagen al món”. Va recordar que el fins ara primer executiu del grup alemany va ser, ja des de la seva etapa anterior a Audi, un autèntic padrí per a Seat, que va tenir sempre la seva “simpatia”.