Automoció

Seat pacta un ERTO que afectarà entre 482 i 1.276 treballadors al dia fins al juny

La falta de semiconductors obliga a reduir la producció malgrat l'alta demanda d'alguns models

L'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que aplicarà Seat a partir del 27 de setembre per la falta de semiconductors afectarà de manera diària un mínim de 482 treballadors i un màxim de 1.276, en funció de quin sigui el proveïment d'aquests materials. Aquests són els números que han acordat la direcció i els sindicats en la negociació de l'ERTO, el segon que engegarà la companyia automobilística per fer front a la falta dels xips, i que es prolongarà, en principi, fins al 30 de juny del 2022, segons han informat fonts de Seat. 

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La negociació de l'ERTO entre direcció i sindicats s'ha acabat de tancar aquest dimecres i s'aplicarà a tots els centres productius de Seat. Aquest ERTO es presenta com una mesura "dinàmica", encara que l'impacte principal serà a la planta de Martorell, on l'afectació diària serà d'entre 322 i 1.076 empleats. 

Cargando
No hay anuncios

La línia 1 de la planta, on es fabriquen l'Ibiza i l'Arona, reduirà la seva producció mig torn (dels 2,5 als dos) de manera estructural, mentre que la línia 3, on es munta l'Audi A1, tindrà la seva planificació habitual d'un torn. Per la seva banda, la línia 2, on es fabriquen els models León i Cupra Formentor, serà la que s'anirà adaptant més a la disponibilitat en cada moment de semiconductors i podrà treballar a 3, 2,5 o 2 torns. La reducció d'ocupació es cobrirà, en primer lloc, amb voluntaris i si el nombre no és suficient es completarà de manera rotatòria entre la plantilla.

Fonts de la companyia han explicat que s'ha buscat un sistema molt dinàmic per adaptar-se a l'evolució dels subministraments en cada moment, ja que és una situació diferent de casos anteriors, quan s'aturava la producció perquè hi havia un excés d'estoc. La diferència és que l'empresa vol fabricar el màxim possible i les aturades venen per la falta de components, una crisi en el subministrament mundial de semiconductors i xips que fonts de la indústria de l'automoció asseguren que s'allargarà el que queda d'any i tot el primer semestre de l'any vinent.

Cargando
No hay anuncios

El màxim de treballadors de Seat que podrien entrar en l'ERTO en algun moment serà d'una mica més d'11.000, segons fonts sindicals, que veuen difícil que s'aconsegueixi aquest escenari perquè les plantes del Prat i la Zona Franca treballen també per a altres marques del grup Volkswagen i aquesta producció no tindria per què veure's compromesa. També s'ha pactat un pla social que, entre altres aspectes, oferirà als empleats la possibilitat de formació en cotxe elèctric mantenint el 100% de la remuneració. A més, queden exclosos de l'ERTO els treballadors de més de 55 anys i aquells que no hagin generat encara el dret a la prestació per l'atur.

Cargando
No hay anuncios

12.000 cotxes recuperats a l'agost

L'escassetat de semiconductors, que està impactant en tota la indústria mundial de l'automòbil, ja ha fet tancar diversos dies en els últims mesos la planta de Martorell, la principal fàbrica de cotxes d'Espanya. Durant bona part del que va d'any la direcció de Seat ha pogut gestionar la reducció de la producció per la falta de xips recorrent a la flexibilitat laboral i les borses d'hores dels treballadors, però la companyia ha hagut de tornar a posar sobre la taula l'ERTO davant la durada dels problemes de subministrament, segons han explicat fonts de l'empresa..

Cargando
No hay anuncios

L'ERTO que es va aplicar la passada primavera per fer front a una situació similar, i que va finalitzar el 30 de maig, va afectar uns 550 treballadors. Seat ha destacat que la demanda dels models Seat i Cupra està en nivells precovid, per la qual cosa assegura que l'ERTO preveu "fabricar el màxim nombre possible de vehicles, segons la disponibilitat de semiconductors". De fet, a l'agost la planta de Martorell va obrir per primer cop a la seva història, cosa que va permetre recuperar una part de la producció perduda, uns 12.000 vehicles, segons va explicar el president de la companyia, Wayne Griffiths.