AUTOMOCIÓ

Seat afronta la seva última oportunitat per arrelar a la Xina

Aquest any es decidirà si la marca surt del gegant asiàtic o si hi comença a fabricar

Seat hauria d’augmentar la gamma de cotxes per reduir la seva dependència dels models León i Ibiza. Per això demana des de fa anys fabricar un model SUV.
Elena Freixa
09/03/2014
4 min

BarcelonaL’aventura de Seat a la Xina entra aquest any en una fase decisiva. Després de dos anys de proves, arriba l’hora de la veritat per decidir si el projecte arrela i es comença a fabricar en alguna de les plantes del grup Volkswagen al país asiàtic o si, al contrari, els plans entren en una via morta. Produir al país asiàtic és, segurament, la decisió empresarial més important que afronta Seat des dels seus orígens i, per tant, la més arriscada, com va reconèixer el president, Jürgen Stackmann. “Cal tota la cautela”, va respondre aquesta setmana als periodistes que al Saló de Ginebra li demanaven pel futur de la companyia al país.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’any passat Seat va vendre a la Xina poc més de 1.000 vehicles importats en vaixell des del port de Barcelona. Es tracta d’una xifra adequada per a un pla pilot, però no pot ser en cap cas l’estratègia per arrelar en un oceà com el xinès, on el grup Volkswagen ja té diverses plantes que fabriquen per a les seves marques (Audi, Skoda o la mateixa Volkswagen).

La xarxa de concessionaris Seat al país també està per sota dels plans anunciats inicialment. La marca té 8 punts de venda, quan havia anunciat que en tindria el doble i que les seves vendes arribarien als 4.000 cotxes.

El mateix Stackmann va reconèixer que l’èxit de Seat a la Xina només pot passar per produir-hi localment com fan les altres marques del grup alemany. Si no, corre el risc que l’experiment al mercat asiàtic acabi castigant els seus comptes deficitaris. Altre cop la cúpula de Volkswagen tindrà molt a dir sobre si autoritza o no la seva filial (l’única que té en números vermells) a fer el pas decisiu a la Xina.

Dit això, el mateix Stackmann va reconèixer que, a curt termini, els plans internacionals de Seat no miren cap a l’Àsia sinó cap a Europa. “Ens centrarem a Europa, que és on tenim molt potencial de creixement”, va explicar. Aquest full de ruta també suposa deixar al congelador l’expansió a Rússia, on Seat té 25 concessionaris que no preveu ampliar de moment.

L’empresa es concentrarà a esgarrapar vendes i quota de mercat al continent aprofitant la bona ratxa que ha trobat en mercats com l’alemany, que ja és el primer per davant d’Espanya des de fa dos anys. Precisament Alemanya i el Regne Unit són els països on més creixen les seves vendes i han ajudat a pal·liar la demanda dèbil al mercat interior.

VW ven més a la Xina que a la UE

Skoda, la principal competidora de Seat dins del consorci Volkswagen, va vendre l’any passat a la Xina 227.000 vehicles i confia a duplicar resultats i arribar al mig milió el 2018. És només una mostra de les oportunitats que pot oferir aquest país a la marca amb seu a Martorell.

El consorci Volkswagen ha trobat una autèntica mina de guanys a la Xina, on ja ven més cotxes que en qualsevol altre mercat del món (Europa inclosa). Allà hi tanca una de cada tres vendes i va coronar-se l’any passat com el primer fabricant estranger al mercat, amb més de 3,3 milions de vehicles comercialitzats. Va desbancar General Motors, que havia ocupat el primer lloc durant els últims nou anys.

A la Xina les vendes de Volkswagen van disparades: van créixer un 16%, mentre que el global del grup va vendre un 5% més a tot el món. Ara cal veure si en l’estratègia de creixement del grup alemany hi ha lloc perquè s’hi sumi Seat.

Està clar que vendre en aquest mercat amb cotxes fets en fàbriques locals podria donar una empenta decisiva a Seat per tornar a la rendibilitat, ja que l’entrada a la Xina s’ha demostrat com un encert per a la resta de marques i per al global del grup.

El president de Seat va apuntar que, a banda de la fabricació local, els altres ingredients per triomfar a la Xina són un pla més agressiu d’aterratge i una cartera de productes prou àmplia. En aquest punt es pot llegir una petició a la direcció d’Alemanya perquè doni llum verda al nou totterreny urbà (el SUV) que la marca vol produir el 2016. Tot fa pensar que sí que acabarà arribant, tot i que Volkswagen s’ha volgut apuntar la novetat d’un nou SUV al Saló de Ginebra, el T-Roc. La fabricació d’aquest model pot ser la pista definitiva que de la mateixa línia on es fabriqui en sortirà també el model totterreny de Seat i, molt probablement, un de Skoda.

Martorell posa en marxa un nou torn i contracta 500 empleats

La fàbrica de Seat a Martorell posa en marxa a partir de demà el tercer torn de fabricació del León, una mesura que suposarà la contractació d’uns 500 empleats temporals. S’hi quedaran aproximadament fins a l’estiu, que és quan, en principi, haurà de reduir-se a només dos torns la línia que fabrica l’Audi Q3. En cas que la demanda del fabricant alemany no es rebaixés i es pogués mantenir el torn, els temporals contractats via ETT podrien quedar-se més enllà de l’estiu a la planta, va explicar el president del comitè, Matías Carnero.

El 2014 ha arrencat bé per a Seat, que ja ha augmentat les previsions de producció inicials amb un increment d’uns 6.500 unitats del León i més de 7.500 de l’Ibiza, que es produeix només a dos torns des del gener del 2013.

stats