EXCLUSIVA DE L'ARA

Seat fabricarà el nou Audi A1 a la planta de Martorell

El nou projecte es finançarà amb una part de la milionària inversió anunciada per Volkswagen

DE BÈLGICA A CATALUNYA
 L’A1 serà el segon Audi que es fabriqui a Martorell, després que el 2011 el grup Volkswagen adjudiqués a 
 La planta de Seat la producció del Q3, que encara es fa a les instal·lacions catalanes. L’A1 es construirà a la mateixa línia de producció que el nou Ibiza, que arribarà al mercat com a molt tard el 2018.
Elena Freixa Albert M. Vidal
18/05/2015
4 min

BarcelonaRere els 4.200 milions d’inversió anunciats pel grup Volkswagen per a les fàbriques que té a Espanya hi ha el vistiplau per a nous projectes de Seat que ja van prenent forma. La filial rebrà el 80% d’aquests recursos, que, en part, es destinaran a preparar les instal·lacions de Martorell per produir nous models. Entre aquests nous projectes, hi ha l’arribada del nou Audi A1, segons ha pogut saber l’ARA. Tot i que encara no s’ha anunciat oficialment, ja hi ha efectius financers i de producció de Seat que hi treballen. Fonts pròximes a la companyia asseguren que l’arribada de l’A1 ja és una realitat: actualment ja estan en marxa els estudis sobre el cost que tindrà produir el nou petit Audi a la planta catalana i com s’hauran de renovar les instal·lacions, segons confirmen les mateixes fonts, que ja donen per tancat el projecte i calculen que l’anunci podria arribar el tercer trimestre de l’any. Amb tot, oficialment Volkswagen no ha pres encara cap decisió definitiva respecte a aquest projecte, segons remarca un portaveu de Seat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Actualment l’Audi A1 es produeix a Bèlgica, però el grup Volkswagen ja ha comunicat als treballadors que el model marxa a Barcelona. La planta belga acollirà altres projectes. Segons ha pogut saber l’ARA, Volkswagen hi invertirà 500 milions per adaptar les instal·lacions per fabricar-hi un vehicle elèctric.

El model d’Audi encaixa molt bé a Martorell i resol una part del trencaclosques que té ara mateix Volkswagen damunt la taula. Casualitat o no, al Seat Ibiza se li acosta l’hora de la renovació i la futura generació del cotxe -que hauria d’arribar al mercat el 2018- es construirà sobre una línia de producció totalment renovada que comportarà una inversió important. Les obres de construcció consistiran a implantar el sistema de fabricació modular, que permet més flexibilitat a l’hora de produir diferents cotxes en una mateixa línia sempre que comparteixin una plataforma similar (és a dir, que l’esquelet dels cotxes sigui de mides semblants), com és el cas de l’Ibiza i l’Audi A1, expliquen les fonts consultades.

L’arribada del nou model Audi A1 és una mostra de confiança de la direcció del grup Volkswagen i avala els bons resultats de l’Audi Q3, que el 2011 va ser el primer model de la marca dels quatre anells que es fabricava a Martorell. L’any passat es van produir prop de 113.000 unitats del Q3, un 8% més que el 2013.

Cada cop és més habitual veure aquest tipus d’intercanvis productius entre marques del grup, gràcies sobretot a aquest nou sistema de fabricació, que és més versàtil i permet estalviar costos a les plantes de tot el món. Fruit d’això, els anuncis de nous models es fan sovint en dues parts: la primera és quan la marca rep la llum verda de la cúpula de Wolfsburg per fabricar un nou model, i la segona quan la direcció decideix a quina planta es farà el nou vehicle en qüestió.

Això mateix és el que va passar amb el primer totterreny urbà (SUV, per les sigles en anglès) de Seat, que es vendrà a partir de l’any que ve. La marca va tenir el vistiplau de Volkswagen per incorporar el model a la gamma a partir del 2016, però el model no es va assignar a Martorell, sinó a la planta de Skoda a la República Txeca, que també produirà un vehicle Skoda del mateix estil a la mateixa línia.

Nova gamma de totterrenys

L’arribada del nou model serà una bona notícia per a Martorell després de la decepció d’haver vist passar de llarg el SUV. Resultarà essencial per omplir la fàbrica i dur-la, com es proposa la direcció, al 100% de la capacitat productiva, amb més de mig milió d’unitats cada any. L’any passat van sortir de les instal·lacions uns 443.000 vehicles. Aquest any, a més, la fàbrica perdrà un model quan es deixi de produir el Seat Altea, que se seguirà venent fins a finals d’aquest any.

El futur totterreny urbà que es vendrà a partir del 2016 ha de ser un impulsor de les vendes de Seat i l’excusa perquè la marca avanci en un segment que està triomfant a tot Europa (els totterrenys urbans són els que més creixen en vendes els últims anys). Per això, el mateix president de Seat, Jürgen Stackmann, no amaga la seva voluntat de crear una petita família de totterrenys Seat a mitjà termini.

Fa un any el mateix Stackmann explicava que la marca treballava en un SUV més petit que el primer que arribarà al mercat. Aquest germà petit es projectava per al 2018 però tampoc hi ha cap decisió sobre si Volkswagen l’autoritzarà. A més, aquest any la marca ha anat més enllà i ha presentat un prototip de SUV més gran (el 20V20), que podria completar aquesta hipotètica gamma de cotxes totterrenys. En aquest prototip, a més, s’hi poden intuir canvis de disseny que es veuran en els futurs vehicles que la marca traurà al mercat els pròxims cinc anys, entre els quals hi ha el primer SUV o el nou Ibiza.

El centre tècnic de Seat serà un dels grans beneficiaris de la inversió milionària anunciada per Volkswagen. L’R+D és una de les línies prioritàries on aniran a parar els més de 3.000 milions que el consorci alemany abocarà a Martorell fins al 2019. El centre tècnic és el cervell de disseny de Seat però també es dedica a projectes de tot el grup. Hi treballen 900 enginyers que s’encarreguen de la innovació tècnica i el disseny de futurs vehicles.

stats