Seat confirma que la seva planta de bateries anirà a Sagunt i mobilitzarà 7.000 M€ d'inversió en el cotxe elèctric
La manca de semiconductors eleva les pèrdues de la marca de Martorell fins el 256 M€ el 2021
Barcelona / ValènciaSeat i la seva matriu Volkswagen construiran a Sagunt la seva gigafactoria de bateries, segons ha confirmat aquest dimecres el president del consell d'administració de la companyia de Martorell, Thomas Schmall. La de Sagunt serà la segona planta de bateries del grup a Europa i es preveu que entri en funcionament el 2026 i doni feina a unes 3.000 persones. El president de Seat, Wayne Griffiths, ha justificat l'elecció de Sagunt per la seva situació, les infraestructures i la capacitat de captar personal preparat.
Griffiths, a més, ha indicat que la planta forma part "d'un projecte de país" que "ha de tenir un equilibri just" amb impacte a tot Espanya, i també ha posat en valor la rapidesa amb què s'hi podrà començar a treballar. Sobre això, el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, ha indicat que les propostes de la Generalitat per captar aquesta planta "van arribar massa tard".
A més, Schmall i Griffiths han anunciat que l'electrificació del grup a Espanya —amb tota la cadena de valor del cotxe elèctric— mobilitzarà unes inversions superiors als 7.000 milions d'euros tant de Seat i Volkswagen com dels seus socis. "La inversió industrial més gran que s'ha fet mai a Espanya", ha assegurat Griffiths. Per aconseguir ajudes, Seat es presentarà al PERTE de l'automoció. No obstant, Griffiths no ha aclarit ni quins seran els socis del projecte ni quina aportació de fons europeus esperen captar. L'anunci de Seat es refereix a la planta de bateries del grup Volkswagen, però Espanya podria comptar, almenys, amb dues plantes, tal com va avançar l'ARA.
L'anunci ha sigut rebut amb satisfacció tant pel president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, com per la ministra d'Indústria, Reyes Maroto. Puig ha destacat que el seu govern "ha treballat a fons i amb discreció des de fa mesos per atraure aquesta gran inversió industrial" i ha agraït "la confiança" que Volkswagen ha dipositat en el País Valencià, segons informa Daniel Martín.
La ministra Reyes Maroto, que en el seu dia va anunciar que Seat tindria una planta de bateries a prop de Martorell, s'ha felicitat per l'aposta de Volkswagen per Espanya i ha donat per bona l'elecció de Sagunt.
No obstant, el president de Seat ha posat deures a les autoritats per fer realitat l'electrificació de l'automoció a Espanya: cal desenvolupar la infraestructura de recàrrega i donar ajudes als compradors de cotxes elèctrics. En aquest sentit, ha destacat que a Espanya la demanda del cotxe elèctric és només del 8%, mentre que a Europa és de mitjana del 20%.
El president de Seat no ha concretat les quantitats de les inversions en l'electrificació. Només ha indicat que Martorell captaria uns 3.000 milions. A la planta de Martorell i a la de Volkswagen a Landaben s'hi fabricarà el model elèctric petit de les marques del grup a partir del 2025.
Griffiths ha canviat a l'espanyol dirigint-se directament als sindicats quan s'ha referit a la pèrdua de plantilla que pot comportar el cotxe elèctric. Ha assegurat que és cert que el cotxe elèctric necessita menys hores per a la seva producció, cosa que podria comportar la pèrdua d'uns 2.800 llocs de treball a la marca catalana. Però Griffiths ha dit que amb el cotxe elèctric es crearan nous llocs de treball de més valor. Alhora, ha reclamat la màxima flexibilitat als sindicats, amb ERTOs i altres eines, perquè en la situació actual a vegades s'ha de parar la producció per falta de components, però quan n'hi ha s'ha de produir al màxim. De fet, Seat canviarà el seu model d'ERTO actual, que tenia com a causa la falta de semiconductors, per un model que inclourà altres causes, com la falta de components per la guerra a Ucraïna o pels confinaments a la Xina pel covid, segons ha explicat Carnero.
Crítiques del comitè d'empresa
Matías Carnero, després de la roda de premsa dels directius de Seat, no es va mossegar la llengua i en declaracions als periodistes va carregar contra la direcció de Volkswagen perquè “no ha tractat bé” Seat, i especialment contra el primer executiu del grup alemany, Herbert Diess: “No ens vol”. Segons Carnero, el grup ha marginat Seat en el repartiment dels preuats xips i ha donat a la marca catalana el cotxe elèctric petit “sabent que això no dona rendibilitat”. De fet, va dir que si Seat no té una altra plataforma per a l’any 2029, “serà la mort de la marca”.
Més números vermells
Wayne Griffiths ha presentat els resultats de Seat l'any 2021. Un any que es va tancar amb unes pèrdues superiors a les de l'any anterior, quan Seat va tancar l'exercici amb uns números vermells de 194 milions per la pandèmia. El 2021 aquests números vermells van pujar fins a 256 milions d'euros, ja que no es van poder fabricar els cotxes previstos per la falta de semiconductors.
La situació no ha millorat i, tot i que la companyia espera tornar als beneficis enguany, la situació és incerta per la guerra d'Ucraïna, que ha obligat a parar la planta de Zwickau (Alemanya), on es fabrica el Cupra Born, i també s'ha aturat la producció del Seat Tarraco a la planta principal de Wolsburg, a l'estat germànic de la Baixa Saxònia. La causa és que a Ucraïna es fabrica una part del cablejat d'aquests models.
Malgrat les pèrdues, Seat va augmentar la seva facturació. El 2021 va vendre per valor de 9.256 milions d'euros, un 5,4% més que l'any anterior. L'impacte de la falta de semiconductors en la facturació es calcula en uns 600 milions d'euros perquè es van fabricar 125.000 cotxes menys dels previstos. En total, es van vendre 474.401 cotxes, un 1,3% més que l'any anterior. De les vendes, el 82% van ser a mercats exteriors i el 18% a Espanya. A Martorell es van fabricar, en total, 385.200 cotxes, un 9,8% més que l'any anterior.
Aposta per Cupra
Malgrat l'augment de vendes totals, els ingressos de la marca Seat van baixar lleugerament, mentre que les de la marca Cupra, que va assolir les 82.000 unitats, es van triplicar. De fet, Cupra va duplicar la seva facturació, fins als 2.200 milions d'euros, i ja representa una quarta part de la facturació de la companyia, i l'objectiu aquest any és arribar als 5.000 milions de vendes d'aquesta segona marca i assolir un terç del total del grup Seat.
Wayne Griffiths no ha amagat la seva aposta per la marca Cupra. Ha argumentat que Seat té ara una bona gamma, amb els SUV, però "el futur és Cupra", perquè aquesta marca aglutinarà els cotxes elèctrics de Seat. De fet, com a marca Cupra hi ha ara les versions del Leon i l'Ateca (que també existeixen amb la marca Seat), el Formentor i el Born (el primer 100% elèctric). Però ja està previst el llançament de dos models, el Tavascan i l'Urban Rebel (l'elèctric petit), i dos models més de la marca, un dels quals serà un SUV electrificat que es fabricarà a Hongria.