Seat fa una aturada tècnica de producció per la vaga
L'empresa i els sindicats volen evitar el risc que els subministraments no arribin i que els treballadors no puguin assistir a la fàbrica
Barcelona[Segueix l'última hora de la vaga general del 18 d'octubre de Catalunya]
Seat ha acordat una aturada tècnica de producció a la planta de Martorell (Baix Llobregat) des de dijous a la tarda i durant tot el divendres com a conseqüència de la vaga general, pels "riscos de mobilitat" que hi pot haver. De les cinc columnes de les Marxes per la Llibertat, dues (la de Tàrrega i la de Tarragona) passen per Martorell, on hi ha la principal planta del grup.
En aquesta planta la producció ja es va parar dijous a la tarda, mentre que a les plantes del Prat i de Barcelona l'aturada no ha començat fins aquest divendres, segons han informat fonts de la companyia. L'aturada només afecta les línies de producció –uns 7.000 treballadors– i comportarà que entre dijous a la tarda i divendres es deixaran de fabricar uns 3.500 cotxes.
Tot i l'aturada, la planta de Martorell està oberta, i alguns treballadors que no són de les línies de producció han anat a treballar. D'altres treballen des de casa, segons han informat les mateixes fonts.
L'empresa automobilística i els sindicats han decidit que, per evitar el risc que els treballadors no poguessin acudir al seu lloc de treball i també que hi hagués problemes per rebre subministraments, es porti a terme aquesta aturada tècnica en els torns de producció.
"Com a companyia tenim la responsabilitat d'evitar que els nostres treballadors es quedin bloquejats entre el seu domicili i el centre de treball", han afirmat fonts de Seat. En els torns de producció de Seat hi treballen prop d'uns 7.000 professionals, 2.900 dels quals ho fan en el torn de matí, 2.300 en el de tarda i 1.600 en el torn de nit, que actualment opera amb una única línia, la que fabrica els models Ibiza i Arona.
Fonts de Seat han indicat que els problemes de mobilitat posaven en perill la fabricació, ja que si no arribaven tots els treballadors d'una línia la producció no es podia posar en marxa, pel mateix sistema de treball. El mateix passa amb el subministrament de peces i components, ja que com es treballa just in time, si les peces o components no arriben a temps la línia s'ha d'aturar.
Amb aquesta decisió s'aturarà el subministrament de peces, encara que les mateixes fonts han matisat que es rebran els repartiments puntuals que es puguin dur a terme, en funció de les circumstàncies, i que la seu central de Seat continuarà oberta.
Petició dels camioners a la Generalitat
En el sentit dels subministraments, els camioners han reclamat a la Generalitat que aixequi "temporalment" l'obligatorietat de desviar-se per trams d'autopista per evitar "quedar bloquejats", informa l'ACN. Expliquen que amb les mobilitzacions arran de la sentència de l'1-O "diàriament milers de transportistes" suporten "col·lapses circulatoris" que els obliguen a estar-se aturats durant hores.
La Federació Nacional d'Associacions de Transport d'Espanya (Fenadismer) arriba a definir els camioners com a "ostatges" de les protestes i diu que, per evitar els talls, n'hi ha que opten per agafar els trams de nacional que tenen prohibit (l'N-II, l'N-240 i l'N-340) i "s'arrisquen a rebre multes de 500 euros". "És imprescindible adoptar mesures excepcionals", exigeix la Fenadismer.