Seat s’acostuma a batre rècords

La marca obté 254 M€ de benefici operatiu gràcies a les millors dades de vendes de la seva història

El president de Seat, Luca de Meo, amb el nou model el-Born.
Albert Martín
12/03/2019
3 min

BarcelonaSeat continua trencant el seu sostre. L’automobilística de Martorell va guanyar 254 milions d’euros l’any passat, el benefici operatiu més elevat de la història de la companyia i que suposa un increment d’un 33% respecte al 2017. Amb aquest nou màxim ja són tres els exercicis consecutius amb un rècord de guanys per part de la filial de Volkswagen. El benefici de Seat va estar impulsat per un altre rècord: les vendes. En total, l’empresa amb seu a Martorell va vendre un 10,5% més de vehicles arreu del món, fins a les 517.600 unitats. A aquesta xifra cal afegir-hi que l’augment del volum de vendes va afectar models de cotxe que proporcionen un marge de contribució més gran, segons dades publicades pel grup Volkswagen.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En total, Seat va produir 528.300 vehicles durant el 2018, un 10,2% més que el 2017, la qual cosa va comportar un increment dels costos productius que va quedar compensat per la pujada de vendes. En total, l’empresa va facturar 10.202 milions d’euros l’any passat, un 3,1% més, amb un marge operatiu que va arribar al 2,5%. Per primer cop Seat va trencar la barrera dels 10.000 milions d’euros d’ingressos. L’empresa presidida per Luca de Meo està diversificant la seva activitat i ja ha posat un peu en altres negocis de la mobilitat, especialment els vehicles elèctrics, amb patinets i cotxes.

Seat s’acostuma a batre rècords

Època daurada de Seat

A més, Seat va anunciar la creació d’un software house a Barcelona, un laboratori que crearà programari per a la digitalització dels seus vehicles i per al qual la marca ja està buscant un centenar de professionals. Aquest centre desenvoluparà productes de software tant per a Seat com per vendre’ls a altres marques del grup i també a tercers.

Els resultats obtinguts per Seat confirmen l’edat d’or que des que l’italià Luca de Meo va arribar a la presidència de la companyia el novembre del 2015. Fa dos exercicis Seat guanyava 153 milions d’euros, el que era un rècord absolut. El 2017 els resultats es disparaven fins als 191 milions, netament per sota dels 254 milions del 2018. En total, en aquest trienni l’empresa ha obtingut beneficis operatius de quasi 600 milions d’euros, que contrasten amb els 1.036 milions de pèrdues acumulades entre el 2008 i el 2015 (vegeu gràfic).

Els bons resultats de la marca catalana arriben en un moment de lleu estancament per al grup Volkswagen. Seat, Porsche i Scania es van situar durant el 2018 com les úniques marques del grup automobilístic alemany que van millorar en els guanys operatius a tancament de l’exercici, segons l’informe anual presentat pel consorci.

El pes del Dieselgate

El grup Volkswagen va tancar l’any passat amb un benefici operatiu de 3.239 milions d’euros (sense comptar les despeses extraordinàries), la qual cosa suposa una caiguda d’un 1,9% en comparació amb el 2017, mentre que la seva facturació es va incrementar en un 6,8%, fins als 84.585 milions d’euros. El consorci automobilístic ha admès que fins ara el cost del Dieselgate -l’engany massiu als consumidors mitjançant un software que falsejava les dades de contaminació dels motors dièsel- ja puja a 29.000 milions d’euros entre el 2015 i el 2018.

Només durant l’any passat, la multinacional va patir un impacte de 3.200 milions imputable a les multes imposades a Volkswagen (1.000 milions) i Audi (800 milions) per les fiscalies de Brunsvic i Munic, respectivament. L’impacte a Espanya ha sigut relativament reduït. Segons el president de Volkswagen a Espanya, Francisco Pérez Botello, un 80% dels cotxes afectats per aquest frau ja han estat reparats.

stats