Automoció

Seat assegura el futur de la planta de components del Prat

La companyia posa fi a l'ERTO per la manca de xips i semiconductors

Seat a Martorell. Cèlia Atset
2 min

BarcelonaLes negociacions del conveni col·lectiu de Seat han superat un dels principals esculls: el futur de la planta de components del Prat, amb una plantilla d’uns 1.200 treballadors. Segons ha pogut saber l'ARA, l’empresa ha atorgat a aquesta planta quatre noves peces –dues de mecàniques i dues més relacionades amb el cotxe elèctric– i s’espera que abans de final d’any n’obtingui dues més també en relació amb el cotxe elèctric, cosa que asseguraria el futur d’aquesta planta per als pròxims anys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Amb aquest escenari, a la planta pràcticament no caldran mesures traumàtiques de reducció de plantilla. El president de la companyia, Wayne Griffiths, va dir que el salt al cotxe elèctric podia generar un excedent de plantilla d’unes 2.800 persones. Però si la planta del Prat té continuïtat, aquest excedent es reduiria sensiblement i amb el pla de sortides per edat per als més grans de 61 anys i les baixes que no es vagin cobrint, el sobrant seria “pràcticament residual”.

Per al president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, assegurar la continuïtat de la planta del Prat “era vital” i, segons va afirmar, a partir d’ara es podrà avançar en la negociació del conveni col·lectiu per al període 2021-2026 i es podria tancar un preacord abans de les vacances d’agost. En principi, el mes d’agost la planta de producció de Martorell no treballarà, excepte l’última setmana la línia 2, on es fabriquen el León i el Formentor.

Fi de l’ERTO i calendari d'estiu

D’altra banda, en l'última reunió de la negociació col·lectiva es va acordar el calendari de feina amb un element nou: a partir del 20 de juny es deixarà d’aplicar l’expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) per causes productives, que des de fa mesos ha estat vigent per la manca de xips i semiconductors. A partir d’aquesta data, es podrà incorporar la plantilla d’ETT, que ha de fer les suplències per a les vacances.

A més, es va acordar el calendari per al juliol, que preveu treballar un torn dos dissabtes (el 9 i el 16 en torn de matí) i dos diumenges (el 10 i el 17 en torn de nit), amb l’objectiu d’intentar recuperar una part de la producció perduda durant el primer semestre per la manca de semiconductors. No obstant això, els dos sindicats presents al comitè d’empresa, UGT i CCOO, condicionen aquest calendari al fet que s’arribi a un preacord en la negociació del conveni.

Un cop acabat l’ERTO, si hi ha aturades de les línies de producció per la manca de components es desconvocaran els torns de cap setmana, en primer lloc. Els dies que no es treballi per aquest motiu durant el mes de juliol, s’aplicarà, primer, la bossa d’hores –el sistema de flexibilitat que permet acumular hores per fer-les quan puja la càrrega de feina– i, en segon lloc, la parada tècnica. En aquests moments, la planta de Martorell treballa en dos torns en la línia 1; en tres en la 2, i en un torn en la 3, amb una producció de gairebé 2.000 cotxes al dia.

stats