Michael O’Leary, el conseller delegat de Ryanair, ha deixat de tenir a les seves mans el futur d’Aer Lingus. Després que les autoritats de Competència europees i del Regne Unit li hagin prohibit fins a tres vegades comprar l’aerolínia irlandesa participada per l’estat, l’excèntric directiu tenia el consol del gos de l’hortolà, que ni menja ni deixa menjar: el 29,8% de les accions d’Aer Lingus que conservava Ryanair li permetien bloquejar l’opa d’IAG, el grup que aplega Iberia, British Airways i Vueling i un dels seus grans rivals al cel europeu. Però ahir l’autoritat de la Competència del Regne Unit (CMA) va prendre-li aquest consol. L’organisme va confirmar que Ryanair està obligada a vendre la seva participació del 29,8% d’Aer Lingus, fins a deixar-la al 5% com a màxim, una posició en la qual deixaria de ser decisiva sobre l’opa.
La CMA havia obligat Ryanair a fer aquesta reducció l’abril d’aquest any, seguint l’estela de diverses decisions de la Comissió Europea i altres organismes del Regne Unit en el mateix sentit. Però Ryanair havia recorregut la decisió una vegada i una altra. Tenien l’esperança que l’opa d’IAG demostrés que la seva presència a l’accionariat d’Aer Lingus no era un entrebanc a la competència, i aquest va ser l’argument que van fer servir en el seu recurs. Però l’organisme públic ha fet la lectura contrària: “No és bo per a la competència que una companyia tingui la influència de decidir el futur d’un dels seus principals competidors”, va dir el cap de la investigació del cas a la CMA, Simon Polito, en un comunicat.
Ryanair no va rebre amb gaire entusiasme la decisió. Amb l’habitual discurs contundent, l’empresa va qualificar de “ridícul” l’escrit de la CMA: “L’oferta d’IAG prova que la teoria inventada de la CMA era irremeiablement errònia, i ara és insostenible tenint en compte que les circumstàncies han canviat”, va dir un portaveu en declaracions recollides pel The Telegraph. L’empresa tornarà a recórrer la decisió.