AEROLÍNIES

Ser pilot a Ryanair: hores extres, fatiga i contractes dubtosos

Les demandes laborals dels comandants agreugen la crisi operativa de l’aerolínia

Els treballadors mantenen que la companyia no fa un retrat fidel de les seves condicions laborals i salarials. A la imatge, un avió de Ryanair.
Paula Solanas
01/10/2017
3 min

Barcelona“Ho sento molt”. Michael O’Leary ha complert la seva quota vital de disculpes aquestes últimes dues setmanes. L’excèntric fundador de l’aerolínia low cost Ryanair s’enfronta a una de les pitjors crisis des del naixement de la companyia, que l’ha obligat a cancel·lar uns 20.000 vols fins al març del 2018. El motiu d’aquest descontrol operatiu no queda gaire clar però la companyia ho atribueix tot a un error a l’hora d’assignar les vacances dels seus pilots. A més, hi afegia que el mal temps dels dies anteriors a Europa i els retards acumulats havien obligat a fer entrar en servei tripulacions de reserva. Tot i així, la companyia desmenteix una altra tesi que també s’amaga rere aquesta allau de cancel·lacions sobtades: la fuga de comandants a altres companyies que els ofereixen més bones condicions. Un pilot amb qui ha pogut parlar l’ARA -i que demana mantenir-se en l’anonimat- explica quines són les demandes laborals contra les quals protesta la tripulació de la primera aerolínia d’Europa, i la segona de l’aeroport del Prat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“La companyia mai s’ha preocupat de mantenir-nos perquè sempre ha tingut la certesa de poder cobrir les places vacants amb nous pilots que entren a la recerca d’oportunitats laborals”, explica aquest oficial de vol. Una de les principals crítiques que esmenta sobre la seva situació laboral és que l’empresa no considera tots els seus treballadors com a tals. Ryanair utilitza una petita trampa per reduir els costos de contractació i lligar els seus pilots a la legislació laboral irlandesa, en lloc de la dels països on tenen la base. Es tracta de contractar-los com a proveïdors independents de serveis -a la pràctica, autònoms-, cosa que els obliga a constituir una “pseudoempresa” a Irlanda per poder facturar i tributar al país. “No disposem de cap tipus d’estabilitat financera, així com tampoc de seguretat social o jubilació”, assegura el pilot.

La queixa també es repeteix en la durada de les jornades i el càlcul que l’aerolínia fa de les hores treballades. Segons el tripulant, el salari dels pilots contractats com a autònoms depèn de les hores programades i no de les hores reals de vol, a les quals cal afegir els temps mínims que es necessiten per preparar la ruta. “Per tant, les nostres jornades laborals acostumen a ser llargues, moltes vegades més llargues de 12 hores, i no es reconeix la feina que estem fent”, protesta.

D’altra banda, el pilot critica que la companyia no assumeix el cost de diverses despeses relacionades amb la seva feina. Segons aquest tripulant, Ryanair no disposa de menjar ni begudes gratuïtes a bord per als tripulants i tampoc els ofereix descomptes en els productes que ven. A més, els pilots també s’han de pagar l’uniforme, el transport i l’allotjament quan no dormen a la seva base. Precisament, les bases són una altra de les preocupacions que té la plantilla. “No hi ha transparència pel que fa a les sol·licituds de canvis de base o d’altres feines relatives al vol ni es disposa d’un sistema d’antiguitat”, explica aquest oficial de vol.

Part de la tripulació de la low cost s’ha sentit atacada per algunes de les acusacions que ha llançat O’Leary els últims dies sobre la seva situació. “Afirma que la nostra feina no és complicada, que no patim fatiga i diu que cobrem uns sous desorbitadament més elevats del que cobrem en realitat”, diu el pilot. En el debat salarial, desmenteix que els comandants cobrin 180.000 euros i 120.000 en el cas dels primers oficials. “En la majoria de casos els sous no s’acosten ni a la meitat del que està afirmant la companyia”, diu sense detallar quina és la retribució real.

El col·lectiu de tripulants s’ha enfrontat a crítiques pels seus sous elevats cada vegada que ha engegat una protesta laboral. Contra aquestes acusacions, rebaten que el cost d’entrada a la professió és molt alt, perquè la formació per a pilots comercials pot arribar a superar els 100.000 euros.

Fuga de plantilla

Encara que Ryanair desmenteix que estigui patint una fuga de treballadors, Norwegian ja ha confirmat que només aquest any ha contractat 140 pilots provinents de l’aerolínia irlandesa. A més, la companyia escandinava acaba d’anunciar l’obertura d’una nova base operativa a l’aeroport de Dublín, la qual cosa implicarà la contractació de 40 pilots entre ara i final d’any. Així doncs, l’augment de competència a Europa ha fomentat que les low cost no només es barallin pels preus més atractius, sinó també per seduir pilots descontents.

Segons Ryanair, la companyia no té cap problema per reclutar pilots i espera incorporar-ne 650 entre ara i el maig. No obstant, la pugna de la irlandesa no és només en la contractació, sinó també per conservar els treballadors que amenacen de marxar-ne si no els milloren les condicions. L’onada de cancel·lacions ha comportat que alguns oficials s’hagin vist obligats a anul·lar les vacances i les condicions que ofereix Ryanair per cobrar els bons compensatoris no satisfan les bases.

stats