Ryanair s’emporta la meitat del pressupost per promocionar Girona
Dels 6,3 milions d’euros que es van destinar el 2018 a promocionar turísticament les comarques gironines, més de la meitat van anar a parar a Ryanair, segons fonts de la conselleria de Territori. La CE analitza si les ajudes respecten les normes de competència
Dels 6,3 milions d’euros que es van destinar el 2018 a promocionar turísticament les comarques gironines, més de la meitat van anar a parar a Ryanair, segons fonts de la conselleria de Territori. Concretament, es va endur 3,56 milions d’euros a canvi de portar un nombre de passatgers i de vols determinats, tal com estableix el conveni que va firmar amb la Generalitat. Aquests diners serveixen per promocionar els vols a les noves destinacions o d’aquelles destinacions que no tenen tants passatgers i que s’ofereixen des de l’aeroport de Girona.
Però la quantitat de diners públics de les institucions catalanes que rep la companyia irlandesa és més alt perquè s’han de comptar també les aportacions de les administracions tarragonines, que, el 2018, van destinar 3,36 milions a promocionar les seves destinacions, una part dels quals també va a parar a Ryanair.
En el cas de les comarques gironines, l’encarregada d’aportar i distribuir el pressupost de sis milions que es destina a la promoció turística és l’Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les Comarques Gironines (AGI), formada per diferents institucions. Així, la Generalitat -a través de l’empresa pública Aeroports de Catalunya- hi aporta 3,76 milions; el Patronat de Turisme de la Costa Brava, 1,29 milions; l’Agència Catalana de Turisme, 892.954 euros; la Cambra de Comerç, 10.722 euros, i Viatges Plus, 352.122 euros. La resta de diners que no es destinen a Ryanair s’inverteixen en altres companyies aèries i en actes per promocionar les comarques gironines, segons apunten des de la conselleria de Territori.
Aquesta aportació pública a l’aerolínia de baix cost ara està en joc. Després que Ryanair anunciés la setmana passada que tanca la base de Girona, ara les administracions públiques estan amatents per si el tancament va acompanyat d’una reducció de vols i destinacions, cosa que obligaria a renegociar el conveni que tenen firmat, que s’acaba el març del 2020 i que està lligat a mantenir els passatgers i el nombre de vols.
Precedent de Montpeller
La Generalitat aporta els diners a través d’un conveni de màrqueting que firma amb les aerolínies, tot i que la Comissió Europea aconsella fer-ho a través d’un concurs públic. La CE va obrir el 2013 un procediment per estudiar si la inversió de capital públic a les aerolínies privades incompleix les normes de competència, i està analitzant els casos de Girona i Reus, a més d’altres aeroports. De fet, la CE ha reclamat a Ryanair que torni 8,5 milions d’euros vinculats a operacions a l’aeroport de Montpeller (França).
Fonts de la conselleria de Territori defensen que la inversió en promoció que es fa a Ryanair està justificada i posen d’exemple un estudi d’impacte econòmic que es va fer el 2017 i que establia que l’aeroport de Girona genera 506 milions d’euros a tot Catalunya, dels quals 218, un 58%, es gasten a la destinació turística Girona - Costa Brava a través de pernoctacions, àpats, oci, compres i cultura.