Continua el caos a Ryanair, que ara cancel·la 18.000 vols més
En total, ja hi ha 715.000 afectats per les alteracions fins a finals de març
LondresRyanair continua travessant greus turbulències. Una setmana després d’anunciar la cancel·lació de 2.000 vols fins a finals del mes que ve, la companyia irlandesa de low cost, la més gran d’Europa i la segona en presència a l’aeroport del Prat, va tornar a anunciar ahir més cancel·lacions. En aquest cas hi haurà 18.000 vols afectats, de 34 rutes. El nou període de suspensions s’allargarà fins al mes de març de l’any vinent i afectarà 400.000 passatgers.
El nou anunci de la línia aèria constitueix un fracàs personal sense pal·liatius per a l’enfant terrible de l’aviació, el seu polèmic i malcarat conseller delegat, Michael O’Leary. Divendres passat, des de Dublín, al final de la junta general d’accionistes de Ryanair, O’Leary va demanar disculpes als 315.000 passatgers que ja havien vist alterats els seus plans de viatge per les suspensions que s’havien anunciat, en aquell cas, 48 hores abans. Aleshores O’Leary ho va justificar dient que era a causa d’un “embolic” en l’assignació dels torns de vacances dels pilots, i que ell era l’únic responsable.
De les 34 rutes suprimides totalment o parcialment, cap connecta amb aeroports de Catalunya i només dues ho fan amb l’Estat. Es tracta de la línia entre Sofia i Castelló i la de Glasgow a Las Palmas de Gran Canaria.
En una giragonsa verbal difícil d’acceptar, ho va reblar dient que l’eliminació dels milers de vols durant els mesos d’hivern evitarà “el risc de futures cancel·lacions”. El cost econòmic de totes dues tandes de supressions ha estat valorat en 50 milions d’euros. Els aeroports més afectats per les noves cancel·lacions han estat els de Sofia (Bulgària), Tessalònica (Grècia), Hamburg (Alemanya) i Trapani (Itàlia).
Un cop més, després de fer l’anunci, ahir O’Leary va tornar a demanar perdó als seus clients, com ja havia fet: “Demanem sinceres disculpes a aquells passatgers que s’hagin vist afectats per les cancel·lacions de vols de la setmana passada o pels sensibles canvis de programació que s’han fet públics avui”, va afirmar.
I com ja va fer dies enrere per justificar les primeres 2.100 cancel·lacions, el conseller delegat de Ryanair va tornar a posar ahir com a excusa del nou desgavell els torns de vacances dels pilots. Qualsevol circumstància abans que admetre que el veritable problema és el model de negoci desenvolupat per la companyia, segons que han denunciat molt recentment a través de diferents mitjans de comunicació del Regne Unit alguns professionals que en el passat havien estat vinculats a l’empresa.
Pèrdua de pilots
Un model de condicions molt estressants i que ha conduït a la pèrdua de 700 pilots l’últim any, 190 dels quals han estat contractats per la competència directa, Norwegian. Els programes d’entrenament de pilots cadets posats en marxa per Ryanair, que tenen un cost que va a càrrec dels pilots, no són suficients per omplir les baixes que es generen, segons la denúncia dels professionals.
D’altra banda, els nous afectats no tindran dret a cap compensació econòmica. Ahir mateix Ryanair va enviar una notificació electrònica als clients afectats per les suspensions. I aquesta bonificació no està emparada per cap llei europea sempre que la comunicació tingui lloc dues setmanes abans de la data prevista per al viatge. En canvi, sí que podran modificar la data del vol per una altra o bé recuperar els diners dels bitllets ja adquirits.
Altres conseqüències
Arran dels problemes operacionals, ahir Ryanair va retirar l’oferta per a la compra d’Alitalia, l’antiga companyia de bandera italiana que es troba en fallida. Alitalia, propietat d’un consorci italià en un 51% i d’Etihad Airways en un 49%, havia entrat en període d’administració el mes de maig després que els 12.500 treballadors de la plantilla refusessin un pla de viabilitat que els imposava unes dures retallades salarials. La companyia va obtenir un crèdit de 600 milions d’euros concedit pel govern italià, que li permetrà continuar operant durant sis mesos.