‘Roaming’: les operadores decidiran
Brussel·les suprimeix la limitació de 90 dies, però les companyies podran restablir-la si hi ha abusos
Brussel·lesBrussel·les ha fet marxa enrere en la seva intenció de limitar el roaming gratuït. Però a mitges. La nova proposta que va presentar ahir -després de llençar a les escombraries fa dues setmanes la que limitava a 90 dies la gratuïtat de les tarifes d’itinerància- no preveu restriccions temporals però tampoc estableix la supressió total del roaming.
De fet, la nova proposta és aparentment menys restrictiva però atorga plens poders a les operadores per supervisar l’ús del mòbil dels seus clients i restablir el roaming si veuen que hi ha un ús “abusiu”. Brussel·les entén per ús abusiu la compra d’una targeta SIM en un país amb tarifes barates, com Letònia, per utilitzar-la habitualment al país de residència.
Atès que la CE no concreta quina és la línia que separa un ús correcte del roaming i un ús abusiu, les operadores tindran marge per actuar. Les companyies també podran restablir el roaming “temporalment” si consideren que la supressió per als seus clients “posa en perill” el seu model de negoci.
Barreres al mercat interior
Canvia la proposta però la filosofia continua sent la mateixa. Es tracta d’eliminar el sobrecost de l’ús del mòbil a l’estranger només per a les persones que es desplacen temporalment a un altre país. Els europeus deixaran de pagar roaming en els seus viatges de turisme o de feina dins la UE. També en les estades més o menys curtes en un altre país, com és el cas dels estudiants Erasmus. Però la nova proposta deixa clar que encara hi ha barreres en el mercat interior europeu.
“El roaming és per als viatgers”, insistia ahir la Comissió Europea. Brussel·les apunta algunes de les causes per les quals les operadores podran restablir el roaming a un client, però les definicions són prou àmplies per crear disputes entre clients i empreses. La normativa permetrà a les operadores actuar si el client registra un trànsit “insignificant” al seu país en comparació amb el trànsit a l’estranger o quan es detecti una “llarga inactivitat” en una targeta SIM que, en canvi, sí que s’utilitzi en un altre país.
Són criteris que es basen en el principi de residència. Cada client haurà d’utilitzar una targeta SIM del país on visqui o d’un país on tingui un vincle estable (per exemple, si un client treballa en un altre estat membre però visita sovint la família al seu país d’origen o si el client està estudiant a l’estranger). A la pràctica, a un usuari de mòbil expatriat li costarà saber en quin moment la seva companyia considera que s’ha passat de la ratlla utilitzant el mòbil al seu país d’origen amb un contracte de l’estat on resideix.
El client podrà reclamar
Si una operadora detecta un “abús” d’un client podrà començar a cobrar-li el roaming amb unes tarifes màximes fixades per la CE. Si no hi està d’acord, l’usuari tindrà dret a reclamar. Les operadors hauran de preveure un mecanisme d’arbitratge però, si no es resol la situació, el client podrà reclamar al seu regulador estatal.
Brussel·les encara no ha redactat la nova proposta però preveu presentar-la al desembre perquè pugui entrar en vigor el 15 de juny del 2017. A partir d’aquesta data, els usuaris no hauran de pagar el recàrrec per utilitzar el mòbil a l’estranger -sempre que sigui temporalment- ni per les trucades, els missatges ni les dades. Si un client té contractat un abonament per navegar per internet, quan sigui a l’estranger podrà continuar navegant i el volum de dades se li descomptarà del seu abonament.
La CE va haver de retirar la seva proposta per limitar a 90 dies el roaming gratuït davant les crítiques que va generar la restricció.
LES CLAUS
1. ¿Desapareixerà totalment el roaming a la Unió Europea?
No. Els clients es podran beneficiar del roaming gratuït per a trucades, SMS i dades sempre que siguin temporalment a l’estranger. Si resideixen en un país no podran utilitzar habitualment la targeta SIM d’una operadora estrangera sense pagar tarifes d’itinerància.
2. ¿Com determinaran les operadores que un client abusa del roaming?
És el punt més controvertit de la nova proposta. Preval el principi de residència: les operadores tindran dret a restablir el roaming si detecten que un client està utilitzant una targeta SIM només quan és a l’estranger i, en canvi, no la utilitza al país on ha comprat la targeta.
3. ¿Què passarà si la meva companyia considera que en faig un ús abusiu?
En primer lloc, l’operador ha d’advertir el client i després podrà començar a cobrar-li el sobrecost de l’ús del mòbil a l’estranger. La Comissió Europea proposa un màxim de 0,04 euros per minut per a les trucades, 0,01 euros per al missatge de text i 0,0085 per al MB en el cas de les dades.
4. ¿Podré reclamar si no hi estic d’acord?
Sí. El fet de deixar en mans de les operadors avaluar si un client s’ha passat de la ratlla en l’ús del roaming i la poca concreció sobre què es considera un abús pot comportar nombroses queixes. Els clients tindran dret a demanar primer un arbitratge i després a reclamar al regulador estatal.
5. ¿Quan entrarà en vigor la desaparició de les tarifes d’itinerància?
La Comissió Europea va presentar ahir un esborrany de la proposta però fins al desembre no posarà sobre la taula el text legislatiu. La idea és que la supressió del roaming entri en vigor el juny del 2017, però abans l’han d’aprovar l’Eurocambra i els estats membres.