Economia31/08/2017

Les reserves de vols es ressenten després dels atemptats

Les comandes internacionals van baixar, però es mantenen un 7% per sobre de l'any anterior

Natàlia Vila
i Natàlia Vila

BarcelonaEl ministre d’Energia, Turisme i Agenda Digital, Álvaro Nadal, s’ha reunit aquest matí a Barcelona amb els agents econòmics i turístics de la ciutat per avaluar l’impacte econòmic dels atemptats terroristes del 17-A. Tot i que el sector turístic i hoteler assegura que fins ara no s’han produït cancel·lacions de reserves a Barcelona, el ministre Nadal ha assegurat que el cap de setmana posterior als atacs les reserves de vols internacionals sí que van caure en picat. “Es va produir una aturada, un descens considerable el cap de setmana posterior, amb efecte immediat”, ha admès Nadal.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Concretament, el ministre ha explicat que l’evolució de les reserves de vols internacionals estaven funcionant un 10% per sobre dels registres de l’any passat, i que després dels atacs aquest augment es va alentir i va baixar fins al 6%. Poc després, en qüestió de dies, les reserves van tornar a recuperar-se una mica, fins a situar-se ara un 7% per sobre de les reserves que hi havia previstes l’any passat per al període de l’1 de setembre al 30 de novembre: “Hi ha un descens de l’increment, això és cert, però les dades dels turoperadors confirmen que continuen havent-hi més reserves ara que no pas l’any passat”, ha matisat Nadal.

Cargando
No hay anuncios

El ministre també ha fet èmfasi en la bona imatge que ha donat Barcelona després dels atacs: “Els mitjans internacionals s’han fet ressò de la solidaritat i de l’eficàcia policial, i això sens dubte ajuda a donar seguretat i a mantenir la marca Barcelona i Espanya”, ha dit. Nadal també ha admès que hi ha zones de la ciutat que encara estan “profundament tocades d’ànim” després dels atacs, i que aquest és precisament “l’efecte que es podria acabar traslladant al consum”.

“Optimisme moderat”

Per tot plegat el ministre ha volgut ser prudent i ha insistit en un “optimisme moderat”: “Encara és molt aviat per fer valoracions, però el que sí que és cert és que Barcelona està tenint una tornada a la normalitat més ràpida que altres ciutats europees comparables que han patit atacs semblants; això es gràcies, segurament, al fet que Barcelona fa dècades que està fent les coses molt bé en matèria de turisme”, ha assegurat Nadal. El ministre també ha insistit que la davallada del turisme de negocis ha estat nul·la fins ara: “No s’ha cancel·lat cap congrés ni tampoc han decidit fer cap canvi de seu”.

Cargando
No hay anuncios

Segons les dades del ministeri, l’estratègia de preus del sector econòmic més vinculat al turisme tampoc ha patit canvis substancials per evitar possibles cancel·lacions: “El sector continua amb la seva estratègia de preus, sense gaires canvis, exceptuant una aerolínia, Ryanair, que sí que va fer ofertes per evitar una baixada en les reserves”, ha concretat el ministre.

Mesures proactives per al turisme

Fins ara el ministeri havia fet informes diaris analitzant les dades del sector turístic per avaluar-ne els efectes. Nadal ha explicat que a partir d’ara els informes seran setmanals i seguiran compartint totes les dades amb la resta d’administracions, és a dir, amb la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

El ministre Nadal també s’ha reunit a la seu de la delegació del govern espanyol a Barcelona amb el tinent d’alcalde Jaume Collboni i el conseller d’Empresa, Santi Vila. Tots tres han acordat l’intercanvi d’informació i de dades per fer una avaluació rigorosa dels possibles efectes econòmics dels atemptats els pròxims mesos i han estudiat la possibilitat de tirar endavant mesures de promoció turística de la ciutat a l’exterior.

Segons Collboni, aquestes mesures es decidiran un cop s’acabi l'últim informe, a finals de novembre, però tant el ministre Nadal com el conseller Vila ja han avançat que Estat i Generalitat han acordat la conveniència de posar en marxa una campanya conjunta per fomentar la promoció turística després dels atemptats.