Les aplis de repartiment s'estalvien quasi 40 M€ en salaris i cotitzacions a Catalunya, segons la UGT
El sindicat calcula la retribució mitjana d'un 'rider' a nivell estatal en 5.400 euros nets anuals
BarcelonaLa UGT assegura que les plataformes de repartiment s'estalvien cada any 25,8 milions d'euros en salaris i 13,7 milions més en cotitzacions a la Seguretat Social amb l'ús de missatgers com a falsos autònoms. Amb la suma dels dos conceptes, la factura d'aplicacions com Glovo, Deliveroo o UberEats arribaria gairebé als 40 milions d'euros anuals.
Així ho conclou un estudi presentat pel sindicat aquest dimecres, en què també estableix que el sou mitjà d'un repartidor se situaria en 19.294,22 euros bruts, si se'ls apliqués el conveni d'hostaleria de Catalunya, davant els 10.800 euros bruts que perceben anualment de mitjana.
Actualment els repartidors han de fer-se càrrec, a més, de les seves cotitzacions o de pagar-se el telèfon o la bicicleta. En total, segons el sindicat, destinen 450 euros al mes de mitjana a nivell estatal per a aquestes despeses, fet que baixa la seva retribució a 5.400 euros nets anuals. D'altra banda, el secretari de política sindical de la UGT, Gonzalo del Pino, ha avançat que el sindicat tindrà representació a Deliveroo o Glovo, tot i que no ha volgut precisar encara en quina de les dues.
Segons càlculs dels sindicats, actualment a Catalunya hi ha 3.042 'riders' treballant per a plataformes digitals de repartiment en empreses com Glovo, Deliveroo o UberEats. La UGT insisteix que aquests ho fan mitjançant un règim de falsos autònoms en lloc de fer-ho amb un contracte i sota el conveni col·lectiu d'hostaleria a Catalunya.
El secretari de polítiques sectorials de la UGT, José Antonio Posadas, també ha detallat que Catalunya concentra el 20% dels missatgers de tot l'Estat i que la gran majoria són a Barcelona. "Són empreses que han d'estar en un nucli urbà gran per poder prosperar. Necessiten molta mà d'obra disponible i molts clients potencials", ha argumentat.
Per la seva banda, Pino ha advertit que la majoria de treballadors de les plataformes són immigrants, de qui "s'aprofiten per portar-los a escenaris d'explotació" i a la vegada són sotmesos a un control perquè els repartidors "siguin on han de ser".