Economia18/05/2020

Cues, codis QR i espais de lleure infantil tancats: així serà la reobertura dels centres comercials

Les instal·lacions es preparen per reobrir amb aforaments reduïts quan s'entri a la fase 2

Leandre Ibar Penaba
i Leandre Ibar Penaba

BarcelonaUna mascareta i gel desinfectant a l'entrada, cues a totes les botigues (amb distància de dos metres entre persones), aforaments limitats a la majoria de locals per sota dels deu clients i interacció a través de codis QR per evitar tocar qualsevol superfície. Aquestes són algunes de les mesures que preveuen els centres comercials espanyols per reobrir les portes quan avancin les etapes del desconfinament.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les instal·lacions podran reobrir parcialment quan el territori on són entri en la fase 2. De moment, la majoria d'operadors ja tenen a punt les mesures que hauran d'implementar segons la nova normativa del govern.

Cargando
No hay anuncios

Només entrar a l'interior del centre, els clients hauran de fer cua davant un mostrador. Els operadors han senyalitzat a terra les distàncies entre persones (tal com ja passa als supermercats) per evitar que la gent s'amuntegui. Un cop s'arriba al mostrador, cal desinfectar-se les mans amb gel hidroalcohòlic i recollir una mascareta en cas que no se'n porti cap.

Els centres habilitaran cintes com als aeroports perquè els compradors puguin fer cua de manera ordenada davant les botigues i de nou a terra es marcarà on s'ha de situar cada client. Així mateix, els aforaments de tots els locals quedaran limitats a un mínim depenent de la superfície i del tipus de comerç.

Cargando
No hay anuncios

De fet, l'aforament serà també limitat al conjunt del centre. Per exemple, en el cas de Diagonal Mar, a Barcelona, l'afluència inicial serà del 40% de la capacitat del recinte, és a dir, d'un màxim d'unes 14.000 persones quan, en condicions normals, n'hi caben fins a 35.000. Les empreses ja han instal·lat programes per comptar l'afluència en temps real.

A més, els centres hauran de reorganitzar els interiors per evitar que els clients s'acumulin a les zones de més trànsit, sobretot durant les hores punta del dia. En aquest sentit, els espais de descans i de lleure infantil continuaran tancats. També es retocaran els sistemes de ventilació per incrementar l'entrada d'aire exterior, perquè el flux d'aire serveix per reduir el risc de contagis del covid-19.

Cargando
No hay anuncios

La majoria de centres comercials ja compten amb aplicacions per a mòbil i tots tenen pàgina web, però ara els operadors les estan adaptant per incloure-hi tant serveis de compra online i de cites prèvies com un sistema per saber quants visitants hi ha en cada moment perquè el client sàpiga quan és millor anar comprar. Per facilitar les vendes online, a més, s'habilitaran zones a l'aparcament per recollir des del cotxe les compres fetes per internet, sense necessitat de baixar-ne. Els pàrquings també tindran una zona especial per a les recollides de compres dels riders.

Tot i haver hagut de fer canvis interns, Diagonal Mar no ha facilitat dades de la inversió ni quina previsió de visitants i de facturació preveu a partir que el recinte torni a ser accessible al públic.

Cargando
No hay anuncios

L'aplicació, eina indispensable

"La compra ara començarà a casa", assegura Óscar Bermúdez, director de màrqueting de Diagonal Mar. "És un escenari molt canviant i el comportament dels consumidors ha variat", indica Soledad López-Cerón, directora a Espanya de CBRE, el fons nord-americà que gestiona Diagonal Mar.

Cargando
No hay anuncios

"Oferim informació als clients abans d'arribar perquè se sentin còmodes", afegeix. No obstant això, López-Cerón creu que cal tenir clar que un centre comercial "no és un hospital", per la qual cosa cal saber combinar la seguretat amb l'experiència de compra. Amb aquest objectiu, l'aplicació per a mòbil serà la clau de l'experiència: els plànols de les instal·lacions amb el directori de botigues seran substituïts per pantalles amb codis QR perquè els clients els llegeixin pel mòbil abans d'entrar i es puguin dirigir directament al local que busquen sense necessitat de donar voltes.

Així mateix, els bars i restaurants ja no oferiran cartes en paper, sinó que també s'hi haurà d'accedir pel mòbil amb un codi que es trobaran a les taules. Precisament la restauració també s'adaptarà –com ja fan els bars i restaurants a peu de carrer– per mantenir la distància entre taules.

Cargando
No hay anuncios

Als lavabos, els eixugadors de mans s'han substituït per tovalloletes d'un sol ús. Igual que a les botigues, caldrà fer cua i hi haurà personal encarregat de controlar l'entrada i la sortida, i de netejar els lavabos cada vegada que es facin servir. Així mateix, a les nits els lavabos es desinfectaran amb un canó d'ozó. Igualment, els serveis de neteja es reforçaran per desinfectar baranes i l'ús dels ascensors es limitarà a les persones que ho requereixin: gent gran, persones amb mobilitat reduïda, dones embarassades i pares amb cotxets infantils.