Els taxistes amenacen de tallar el port i la Jonquera si Foment no respon a les seves peticions

Renfe reforça els serveis de Rodalies als aeroports de Barcelona i Madrid per la vaga de taxis

Taxistes fent vaga a Barcelona / CÈLIA ATSET
Natàlia Vila
30/07/2018
4 min

BarcelonaEls taxistes de Barcelona no afluixen el pols, al contrari. Després de l'assemblea que han fet aquest diumenge al matí, a la confluència de la Gran Via amb passeig de Gràcia, no només han ratificat la seva intenció de mantenir la vaga, sinó que també han amenaçat d'estendre les seves protestes al port de Barcelona, i en concret als vaixells de creuer, si el ministeri de Foment no els ofereix demà les solucions que reclamen davant el conflicte que mantenen amb les llicències de vehicles amb conductor. A la tarda, a més, han afegit que els talls podrien arribar també a la Jonquera, perquè els camioners podrien sumar-se a la protesta.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Si no hi ha tracte amb la llicència urbana, llavors potser cal deixar aquí els cotxes i anar als creuers", ha insinuat el portaveu del sindicat Élite Taxi, Alberto 'Tito' Álvarez, en al·lusió a la possibilitat de dur a terme actes de protesta a la zona portuària i, en particular, a les terminals de creuers.

"Hem decidit prendre aquesta decisió i no ens mouran", explicava aquest diumenge a l'ARA un dels taxistes que donen suport a l'aturada. Els manifestants bloquegen des de divendres a la tarda el tram central de la Gran Via de Barcelona, entre els carrers de Girona i Entença. Més de 1.000 vehicles, segons els càlculs de la Guàrdia Urbana, han dormit per segona nit consecutiva estacionats al mig de la calçada.

Álvarez ha explicat que, en la reunió de demà amb el ministeri, els taxistes reclamaran a Foment "el blindatge de la llicència urbana", és a dir, que es posi límits a les noves llicències de VTC (les de lloguer de cotxe amb conductor, que són les que fan servir Uber i Cabify per operar) de manera que es respecti la ràtio d'una llicència d'aquest tipus per cada 30 de taxis.

Ahir a la nit, però, Foment ja va avançar que la seva proposta passava per traspassar les competències del sector a les comunitats autònomes. "Si es transfereixen les competències a la Generalitat està molt bé, però el blindatge de la llicència urbana és imprescindible. Si no, no aixecarem les mobilitzacions", ha advertit Álvarez, que també ha avisat que les reivindicacions poden "intensificar-se" si no hi ha gestos polítics per part del ministeri.

Tot i que reconeix que hi ha hagut aproximacions, el representant sindical ha recordat: "Encara no tenim res". "Mentre no es tanqui alguna cosa definitiva, seguirem amb la vaga aquí i a tot Espanya", ha assegurat Álvarez.

"Busquen que ens hi enfrontem"

Els nervis aquest diumenge al matí, després de dues nits dormint al ras, s'han fet una mica més evidents que dissabte al tram de la protesta que va des del carrer Urgell fins a Entença. Un grup de taxistes han explicat a aquest diari que diversos cotxes amb llicència VTC (no especifiquen si eren d'Uber, Cabify o d'altres empreses) han recorregut el lateral de la Gran Via increpant els manifestants "i fent gestos provocadors al mateix temps que ho gravaven amb el mòbil".

"Busquen que ens hi enfrontem, per gravar-ho", assegurava un dels manifestants. Tot i això, al carrer els taxistes es mantenen ferms i asseguren que no cauran en provocacions i que no aixecaran les protestes a cap ciutat "fins que guanyin".

Els comerciants, "preocupats"

Per la seva banda, diversos eixos comercials han començat evidenciar la seva "preocupació" pels efectes que poden tenir les aturades en el seus negocis. La Fundació Barcelona Comerç, que està formada per 22 eixos comercials de la ciutat, ha assegurat que la capital catalana viu una situació de "col·lapse" com a conseqüència de la vaga del taxi, i ha advertit de les "conseqüències negatives sobre l'activitat comercial i la imatge de la ciutat".

En un breu comunicat, aquesta fundació ha explicat que comparteix "el posicionament contra l'intrusisme" i per això han demanat "atenció i propostes urgents que facilitin una solució a la mobilització del sector del taxi", asseguren a la nota.

De la mateixa manera que demanen solucions al problema dels taxistes, els comerciants també han aprofitat per recordar que el seu sector també s'ha vist obligat a "conviure cada dia amb la venda impune de productes il·legals i falsificats, la competència deslleial i l'activitat de moltes plataformes digitals que en molts casos paguen els seus impostos fora del país".

Renfe reforça les freqüències cap als aeroports

Paral·lelament, Renfe intentarà pal·liar els efectes de la vaga de taxis i facilitar la mobilitat dels viatgers reforçant els serveis de Rodalies de Madrid a la T4 i de Rodalies de Barcelona a l'estació Aeroport i atendre, així, l'increment de demanda que pugui produir-se aquests dies.

A Rodalies de Catalunya el servei de trens de la R2 Nord a l'estació Aeroport (terminal T2) s'incrementarà en un 25% de places, fet que suposa prop de 9.000 places més, amb una oferta total a l'aeroport de Barcelona de 45.000 places. Tant les estacions d'Alta Velocitat - Llarga Distància de Puerta de Atocha i Chamartín com la de Barcelona Sants disposen d'un servei de Rodalies d'alta freqüència, de manera que es pot atendre l'increment de la demanda que es pugui produir.

Segons informa el ministeri de Foment, aquest reforç es mantindrà mentre duri la vaga. A Madrid, tots els trens de les línies C1 i C10 circularan amb el doble de places disponibles, amb un increment de 121.400 places. Els dies laborables l'increment de places per anar a l'aeroport Adolfo Suárez serà del 33%, amb més de 40.000 places.

stats