Renfe facilitarà les dades als comparadors de preus per evitar la multa de Brussel·les
La Comissió Europea va obrir una investigació a la ferroviària espanyola per abusar de la seva posició dominant
Brussel·lesRenfe vol evitar una possible multa de Brussel·les per abús de posició dominant a l'Estat i s'ha compromès a facilitar tota la informació i "dades en temps real a les plataformes competidores" que agrupen la compravenda de bitllets de totes les companyies ferroviàries, com el comparador de preus TheTrainline o webs d'agències de viatges en línia. Ara la Comissió Europea haurà de sotmetre els compromisos presentats per la companyia ferroviària espanyola a les parts interessades per valorar si són suficients per garantir que no està violant la lliure competència ni està abusant de la seva posició dominant.
L'executiu comunitari l'abril passat va obrir una investigació a Renfe perquè, tot i que la companyia "ofereix actualment el seu contingut i dades en temps real a les seves pròpies pàgines web i aplicacions", pot haver evitat proporcionar l'"accés directe a la informació requerida" als portals de venda de bitllets. "Aquestes plataformes han de tenir accés al contingut complet i a les dades en temps real de Renfe per adaptar les seves ofertes a la necessitat dels clients", va assegurar Brussel·les, que considera que aquesta actitud pot afectar negativament els consumidors.
A partir d'ara, però, segons ha promès Renfe, els comparadors de preus seran informats així que la companyia espanyola tingui constància de les diferents ofertes, descomptes especials o abonaments que tirarà endavant. Sempre facilitarà tot aquest tipus de dades almenys amb quatre mesos d'antelació i també informarà dos mesos abans de qualsevol canvi que pugui influir en el preu final del viatge o en les prestacions del servei.
La CNMC vol fer més competitiu el sector ferroviari
D'altra banda, la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC) d'Espanya ha anunciat aquest dilluns que vol avançar el calendari d'adjudicació de capacitat als operadors ferroviaris, amb l'objectiu de fer més competitiu el sector davant d'altres alternatives de transport, com l'avió o l'autobús, que poden iniciar la comercialització de bitllets amb més mesos d'antelació. D'aquesta manera, entre altres mesures, la CNMC proposa que el ministeri de Transports i Mobilitat avanci l'ordre de capacitat de sis a vuit mesos abans de l'inici de servei.