BarcelonaLa companyia francesa Renault no vol deixar escapar un dels macroprojectes més importants dels últims anys que impulsa el sector de l’automoció espanyola: la primera planta de bateries per al cotxe elèctric a l’Estat. Serà la infraestructura estrella del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica, conegut com a PERTE, del sector de l’automoció.
Inscriu-te a la newsletter Economia
Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
La ministra d’Indústria, Reyes Maroto, va ser l’encarregada d’anunciar el macroprojecte de la fàbrica al març, quan va dir que l’executiu central el tiraria endavant juntament amb el grup automobilístic Volkswagen i l’elèctrica Iberdrola. Però, segons ha pogut saber l’ARA per diverses fonts del sector, Renault també ha aixecat el dit per formar-ne part i està mantenint converses amb el govern de Pedro Sánchez. L’encarregat de dur a terme les negociacions és el mateix conseller delegat del grup francès, Luca de Meo, que té una relació molt estreta amb Espanya, ja que va ocupar durant cinc anys la presidència de Seat. De Meo va deixar l’automobilística de Martorell a principis del 2020 per fitxar precisament per Renault. Durant el seu pas per Espanya, De Meo sempre va mostrar bona sintonia tant amb l’executiu central com amb la casa reial, que es va escenificar en diversos actes oficials. Portaveus de Renault, que ni confirmen ni desmenteixen les negociacions, es limiten a dir que fins que la companyia no vegi tots els detalls sobre el PERTE no prendran una decisió sobre la fàbrica de bateries.
Sense cotxe elèctric a Espanya
Les mateixes fonts expliquen que el principal problema de l’entrada de Renault en aquest macroprojecte és que la companyia francesa no té adjudicada la fabricació de cap de vehicle elèctric a les plantes que té a Espanya per als pròxims anys perquè concentrarà tota la seva producció d’automoció elèctrica a França.
Les quatre fàbriques que el grup gal té a Espanya tenen assegurat el futur fins al 2025 gràcies a l’assignació de cinc nous vehicles híbrids, un nou motor i una nova caixa de canvis. Tres dels vehicles es faran a la planta de Palència i els altres dos a la de Valladolid, mentre que el nou motor i la caixa de canvis es fabricaran a les plantes de Valladolid i Sevilla, respectivament. Aquests plans els va explicar el mateix De Meo al març amb un acte presidit per Felip VI i Pedro Sánchez.
Les fonts també confirmen que, tant si Renault entra com si no, la presència del grup Volkswagen a la fàbrica de bateries no corre perill, tot i ser també una automobilística. El que continua sent una incògnita és la ubicació de la planta. Amb Catalunya pràcticament descartada, les comunitats que sonen amb més força són Extremadura, Aragó i València.
El PERTE preveu mobilitzar una inversió de 24.000 milions d’euros entre el 2021 i el 2023, dels quals 4.300 seran públics (es finançaran amb els fons europeus Next Generation) per impulsar el vehicle elèctric. José Vicente de los Mozos, president de l’Associació de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), la patronal del sector, va denunciar dijous passat durant l’Automobile Barcelona el retard que porta la publicació dels detalls del PERTE. Fonts del sector apunten que precisament les negociacions de Renault amb el govern central són un dels principals motius d’aquest endarreriment.
Des del ministeri d’Indústria s’assegura que ja s’estan preparant les bases de la convocatòria i insisteixen que no saben quines empreses es presentaran perquè està oberta a totes les companyies. El mateix president del govern espanyol es va comprometre dijous, també des de Barcelona, a tenir el PERTE enllestit abans que acabi aquest any. Una promesa que va corroborar la ministra d’Indústria l’endemà. “Esperem publicar-lo abans de finals d’any per garantir que el pla es desplega en tota la seva magnitud”, va assegurar Reyes Maroto. A tres mesos per acabar l’any, la ministra també va concretar en quin punt es troba ara: “Estem treballant en l’ordre de bases i en la convocatòria del programa integral de desenvolupament de la cadena de valor industrial de vehicle elèctric i connectat”.
Les claus
1. Qui lidera el projecte de la primera fàbrica de bateries per al cotxe elèctric?
El mateix govern central, juntament amb el grup Volkswagen i l’elèctrica Iberdrola, són els impulsors de la planta, que serà la primera d’aquestes característiques que hi haurà a Espanya. De fet, és la infraestructura més important que preveu el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) de l’automoció.
2. Quin és el principal problema de Renault per entrar a formar part d’aquest projecte?
Doncs que Renault no fabricarà com a mínim fins més enllà del 2025 cap model elèctric a les quatre fàbriques que té a Espanya. De fet, el grup francès ha anunciat aquest mateix any que es faran cinc vehicles més des de les plantes espanyoles, però tots seran híbrids.
3. Quin és el punt fort de Renault en aquesta negociació?
Té nom i cognoms: Luca de Meo. És el delegat del grup francès, però també va ser durant cinc anys president de Seat a Martorell. Durant aquest període sempre va mantenir una bona relació amb el govern central i amb la casa reial. És ell qui està portant les negociacions personalment.
4. Quina és la producció de Renault a Espanya?
El grup francès fabrica més del 12% de la seva producció anual a Espanya. El 2019, abans que esclatés la pandèmia, va fer 477.128 vehicles a l’Estat; l’any passat, a causa del covid, la xifra es va reduir a 342.557. La seva fàbrica més important és la que està situada a Palència. També té plantes a Valladolid (dues) i a Sevilla. En total, a Espanya té prop de 10.000 treballadors (Seat en té uns 15.000).