1. Qui lidera el projecte de la primera fàbrica de bateries per al cotxe elèctric?
El mateix govern central, juntament amb el grup Volkswagen i l’elèctrica Iberdrola, són els impulsors de la planta, que serà la primera d’aquestes característiques que hi haurà a Espanya. De fet, és la infraestructura més important que preveu el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) de l’automoció.
2. Quin és el principal problema de Renault per entrar a formar part d’aquest projecte?
Doncs que Renault no fabricarà com a mínim fins més enllà del 2025 cap model elèctric a les quatre fàbriques que té a Espanya. De fet, el grup francès ha anunciat aquest mateix any que es faran cinc vehicles més des de les plantes espanyoles, però tots seran híbrids.
3. Quin és el punt fort de Renault en aquesta negociació?
Té nom i cognoms: Luca de Meo. És el delegat del grup francès, però també va ser durant cinc anys president de Seat a Martorell. Durant aquest període sempre va mantenir una bona relació amb el govern central i amb la casa reial. És ell qui està portant les negociacions personalment.
4. Quina és la producció de Renault a Espanya?
El grup francès fabrica més del 12% de la seva producció anual a Espanya. El 2019, abans que esclatés la pandèmia, va fer 477.128 vehicles a l’Estat; l’any passat, a causa del covid, la xifra es va reduir a 342.557. La seva fàbrica més important és la que està situada a Palència. També té plantes a Valladolid (dues) i a Sevilla. En total, a Espanya té prop de 10.000 treballadors (Seat en té uns 15.000).