El relaxament de les restriccions dispara les vendes de les grans superfícies
Durant el mes de març els clients van comprar-hi prop d'un 29% més que al febrer
BarcelonaLes grans superfícies han començat la seva particular remuntada. Després de setmanes parcialment tancades, el relaxament de mesures de principis de març va traduir-se en un increment de les vendes del 29% respecte al mes anterior i d'un 16% en comparació amb un any enrere. Així ho indiquen les dades de l'Idescat, que també mostren que no hi va haver un increment similar en tot l'any passat i que és el primer cop en aquest temps que creix la venda de productes no alimentaris: ho fa prop d'un 60%.
De fet, el que explica aquest augment és que, fins a l'1 de març, les grans superfícies havien d'estar tancades i, si obrien, era només per vendre aliments. A partir de llavors, però, les noves mesures els van permetre obrir amb part de l'espai parcialment tancat i amb restriccions d'aforament, però amb llibertat per vendre-hi qualsevol producte.
En canvi, la venda d'alimentació a les grans superfícies va caure un 4% en comparació amb el mateix mes del 2020. Val a dir, però, que el mes en què es va decretar l'estat d'alarma les vendes dins d'aquesta categoria s'havien disparat prop d'un 17%, mentre que les de productes no alimentaris queien llavors més d'un 47%, unes xifres que expliquen la radiografia d'aquest mes de març. A més, també s'ha venut considerablement més productes d'alimentació que al febrer: hi ha una diferència d'un 15% d'un mes a un altre.
Així i tot, el repunt de l'activitat a les grans superfícies del març no compensa els baixos números del gener i del febrer, per tant, el conjunt del primer trimestre acaba en negatiu. És a dir, segons les xifres de l'Idescat, s'ha venut un 16% menys a les grans superfícies el primer trimestre del 2021 en comparació amb el mateix període del 2020. I, en aquest cas, la caiguda ve donada sobretot perquè s'han reduït gairebé un terç les compres de productes no alimentaris.
L'índex de l'Idescat recull també una comparativa respecte al comportament d'aquest sector al conjunt de l'Estat durant el març. La dinàmica va ser molt similar a la de Catalunya, amb la diferència que en aquest cas creixen més les vendes respecte a un any enrere (43%) que en comparació amb el febrer (25%). Ara bé, pel que fa a la divisió per categoria de producte, la tendència és la mateixa i accentuada, perquè a Espanya la venda de productes alimentaris a les grans superfícies va caure un 9% i la de productes no alimentaris es va duplicar.