Reindustrialització de Nissan: terrenys adjudicats, i ara què?
El CZFB, Goodman, el 'hub' d'electromobilitat i Nissan ratifiquen l’acord per gestionar la parcel·la
BarcelonaL’adeu de Nissan ha estat llarg. La multinacional nipona anunciava, pocs mesos després de l’arribada del Covid-19, que tancava les seves plantes de Catalunya. I ara, prop de tres anys més tard, i amb la pandèmia gairebé oblidada, tot just comença la nova vida de la parcel·la més important de la Zona Franca de Barcelona, de més de 500.000 metres quadrats, propietat del CZFB i que l'automobilística japonesa ocupava des de feia 42 anys.
En quin punt està la reindustrialització?
Aquest dilluns el hub d’electromobilitat, liderat per les empreses catalanes QEV Technologies i Btech, i el seu soci, l'operador logístic Goodman, han ratificat el contracte de licitació per a la gestió d'aquests terrenys de Nissan a la Zona Franca. Aquesta última gestiona espais logístics i empresarials a Europa, els EUA i la regió Àsia-Pacífic, i la seva candidatura va ser l'única que va concórrer al concurs. L'empresa subrogarà al hub l'espai per al desplegament del seu projecte.
El hub, que preveu una inversió de 300 milions d’euros en tres anys, gestionarà un total de 260.000 metres quadrats a la Zona Franca i 70.000 a Montcada i Reixac. A partir d’avui aquestes empreses són responsables de la seguretat, el manteniment i la gestió dels terrenys adjudicats, on a partir d’ara hauran de treballar per acabar d’instal·lar-se i començar a produir vehicles.
Quan començarà a funcionar de nou la planta?
Aquest projecte, també denominat D-Hub, preveu començar a fabricar cotxes elèctrics a principis de l’any vinent, i arribar a les 60.000 unitats produïdes abans del 2026. Per la seva banda, la companyia catalana de motos elèctriques Silence ja va rebre l'autorització perquè, com a inversor seleccionat per la taula de reindustrialització, pogués iniciar les seves activitats dins el recinte, on opera des de fa mesos ocupant una extensió de 61.078 metres quadrats. Va començar amb una quarantena de treballadors.
També es reserva un espai perquè el Centre Tècnic de la marca nipona pugui continuar la seva activitat al recinte de la Zona Franca, que ocupa 38.438 metres quadrats i dona feina a 287 treballadors.
Quines empreses hi operen?
Per una banda, el hub produirà a partir de l'any que ve i a través de Zeroid, la marca comercial de QEV Technologies, una flota de vehicles 100% elèctrics, i rellançarà la marca Ebro amb la conversió de la pick-up Navara i la minivan NV-200.
QEV Technologies fabricarà tres models de furgonetes elèctriques, camions de repartiment i plataformes elèctriques i d'hidrogen per a busos i camions pesats, mentre que Btech serà qui rellançarà dos models de la marca Ebro. QEV Technologies té un acord amb el Grupo Bimbo, per a Mèxic, per a la fabricació de 1.500 furgonetes elèctriques dissenyades per al repartiment de mercaderies. Aquest i altres contractes fan que aquesta companyia tingui assegurats uns ingressos de més de 100 milions d'euros aquest any.
Què ha passat amb la plantilla?
L’any 2019 Nissan ocupava més de 3.300 persones entre les tres plantes que tenia a Catalunya: Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca. Aquesta xifra es va reduir a 2.500 treballadors en el moment del tancament, després de l'episodi de baixes incentivades i prejubilacions. Finalment, només 1.300 treballadors van quedar vinculats al procés de reindustrialització, però ara caldrà veure quants volen seguir formant-ne part, ja que poden haver trobat altres feines i rebutjar la reincorporació.
Aquesta mateixa setmana el D-Hub i els sindicats han arribat a un acord per crear una taula de treball que té per objectiu accelerar la contractació del nombre més gran d’extreballadors de Nissan durant aquest any i el vinent, i s'oficialitzaran les primeres contractacions per part del hub, que preveu arrencar el 2024 amb almenys 600 persones treballant.
Què hi diuen els treballadors?
La plantilla pendent de ser reindustrialitzada demana que s’accelerin les contractacions per recuperar el “temps perdut” en el període d’adjudicació, que s’ha allargat més del previst, com explicaven cinc testimonis directes a l'ARA fa uns mesos. Pel camí, també hi ha hagut algun desengany, com els 65,2 milions d'euros que es van adjudicar de la primera convocatòria del PERTE del cotxe elèctric al projecte Hub Tech Factory, una xifra inferior a l'esperada.
Els treballadors també han aprofitat la ratificació d'aquesta licitació per advertir que no donaran "per tancat" el procés de reindustrialització fins que tots els treballadors de la companyia japonesa, així com de la seva cadena de valor, entrin a treballar en els dos projectes que ocuparan la parcel·la: el hub d'electromobilitat i Silence.