Alimentació

Menys quantitat, mateix preu: la reduflació arriba als supermercats

L’OCU alerta de les reduccions de pes dels productes envasats per emmascarar una pujada de preus

Els productes envasats com la llet o el iogurt són els que més impactats han estat pel fenomen de la reduflació.
Anna Reig
13/11/2021
3 min

BarcelonaLa inflació arriba al supermercat de maneres imperceptibles per als clients. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat que alguns fabricants estan reduint el contingut dels seus envasos entre un 5% i un 10%, oferint menys quantitat de producte pel mateix preu. També es coneixen casos en què hi ha una rebaixa del preu, però que no es correspon a la reducció de la quantitat del producte. Aquest fenomen es coneix com a reduflació, un mot creat a partir de les paraules reducció i inflació, i que és una adaptació del terme anglès shrinkflation

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L’OCU ha exposat que almenys un 7% dels aliments envasats seleccionats per fer la seva cistella de la compra 2021 han reduït el seu pes per emmascarar unes pujades de preu que s’acosten al 16%. Les reduccions de preu de productes com Cola Cao (-7,9%) o els lloms de lluç de Pescanova (-5,6%) són enganyoses perquè també s’ha reduït la quantitat de producte en l’envàs. D’aquesta manera, per exemple, la rebaixa aparent del 7,9% de Cola Cao acaba sent només d’un 3,1% perquè l’envàs ha perdut 40 grams. Hi ha casos en què s’han apujat els preus alhora que s’ha reduït el pes. Per exemple, els paquets d’espaguetis i macarrons Gallo s'han apujat un 3,7% i un 4,1% respectivament, però amb un 10% menys de producte, fet que s’acaba traslladant en l’encariment d’un 15,2% i un 15,7%. 

La reduflació, com explica Jordi Aymerich, doctor en màrqueting i professor de la Universitat de Barcelona, “es dona més en períodes d’inflació, com l’actual o el de la crisi del 2008, però realment és un fenomen cíclic que fa molt temps que passa”. Davant l’actual escalada del preu de la llum, l’encariment de les primeres matèries i els problemes del transport internacional, els costos van a l’alça. Però “perquè el consumidor noti menys la pujada de preus, els fabricants i minoristes baixen el gramatge dels seus productes”, afirma Aymerich.

Optimitzar el benefici

A vegades aquesta pràctica també s’utilitza simplement per optimitzar els beneficis d’una empresa o minorista. Aymerich estudia la corba d’elasticitat de la demanda, que mostra en quin determinat gramatge el consumidor està disposat a pagar més. “A partir d’aquí, puc dir-li a l’empresa que un producte determinat pot apujar el seu preu un, dos o tres cèntims perquè el consumidor el comprarà igualment”, argumenta. Els experts també apunten que molts cops, una vegada es duu a terme una reduflació, és difícil tornar enrere. “Quan els costos s’encareixen hi ha una fluctuació a l’alça dels preus i més endavant un abaratiment. En canvi, la reduflació és més permanent, és una decisió que té més envergadura”, explica Rubén Sánchez, secretari general de Facua - Consumidors en Acció. 

Mel Solé, directora del màster de màrqueting i consum de la Universitat de Barcelona, afirma que la reduflació “és una pràctica completament legal mentre les marques siguin honestes etiquetant la quantitat de pes que es correspon amb l’envàs”. També és cert, però, com apunta Sánchez, que s’incorreria en una il·legalitat si “un conjunt d’empreses d’un mateix sector concertessin una reducció simultània de les mides dels envasos mantenint el preu o alterant-lo a la baixa, però no proporcionalment”. 

Aquesta pràctica no és només duta a terme pels fabricants, sinó que també hi ha alguns supermercats que demanen gramatges especials per a determinats productes. Per exemple, les bosses de patates Lays “al punt de sal” tenen dos formats estàndard, de 160 grams i de 282 grams, que es venen a Carrefour, Bonpreu o Dia, però Mercadona ven uns paquets de 207 grams. Així, una bossa de 282 grams al Bonpreu val 2,18 euros i una de 207 al Mercadona, 1,40 euros. “A primera vista el consumidor pensa que el Mercadona és molt més barat, però la diferència és menor si mirem el preu per quilo”, explica Aymerich. 

El professor especialitzat en comportament del consumidor a la Universitat Pompeu Fabra, Gert Cornelissen, creu que la reduflació “és una tàctica de preus criticable per motius ètics, ja que vulnera el principi de proporcionar una informació completa als consumidors”. A més, els experts diuen que l’usuari normalment no té com a referència el preu per pes dels productes, sinó l’estàndard. Per tant, si els consumidors el que desitgen és estalviar, hauran de començar a fixar-se bé en els números petits. 

La cistella d’alguns productes que han reduït el seu pes
  • El lluç de Pescanova ara és de 360 grams Els lloms de lluç Pescanova s’han rebaixat un 5,6% però l’envàs ha passat de 400 a 360 grams, segons l'OCU.
  • El preu de la pasta Gallo s’infla un 15,7% Els macarrons Gallo han pujat un 4,1% però porten un 10% menys de producte. L’encariment és del 15,7%.
  • La margarina Tulipan s’encareix un 14,8% La margarina Tulipan ha reduit el seu envàs un 10% i ha pujat el preu un 3,4%. El consumidor paga un 14,8% més.
  • El iogurt Activia ara és un 4,7% més car El preu d’un Activia ha pujat un 0,5%, però porta 5 grams menys. Així, s’encareix un 4,7%.
  • El iogurt natural Danone puja un 4% Un iogurt natural Danone s’ha abaratit un 0,2% però porta un 4% menys de producte. El preu puja un 4%.
  • El pot de Cola-Cao perd 40 grams Un pot de Cola-Cao ha perdut 40 grams i és un 8% més barat. La rebaixa és només del 3,1%, sempre segons l'OCU.
stats