Raquel Sánchez, sobre l'ampliació del Prat: "Continuem treballant perquè sigui una realitat"
La ministra de Transports ha insistit que el projecte es podria reprendre a partir del Dora III
MADRID"En el moment en què hi hagi consens dins del govern de la Generalitat podem reprendre [l'ampliació de l'aeroport del Prat] a partir del Dora III [Document de Regulació Aeroportuària]". Així s'ha expressat altre cop la ministra de Transports, Raquel Sánchez, sobre el projecte fallit d'ampliar l'aeroport català. "[El govern espanyol] continua treballant perquè sigui una realitat", ha insistit Sánchez davant empresaris i agents socials, en un esmorzar informatiu organitzat aquest dimecres per Fórum Europa a Madrid. Com en altres ocasions, Sánchez ha apuntat que amb la cancel·lació del projecte es va perdre "una oportunitat per a Catalunya", que hauria creat llocs de treball, hauria generat competitivitat i "hauria respectat el medi ambient", ha assegurat.
Malgrat que la decisió de suspendre l'ampliació del Prat la va prendre el govern espanyol, Sánchez ha tornat a argumentar que els motius de la cancel·lació van ser fruit "únicament" de les "discrepàncies dins del govern català". Per això, la ministra de Transports ha reiterat que la decisió "no és en absolut irreversible" sempre que el Govern deixi enrere les seves "disputes internes", ha dit.
Amb tot, el projecte d'ampliar l'aeroport del Prat ja no es preveu dins l'actual Dora II (2022-2026), com estava previst quan es va projectar, sinó que saltaria al pròxim Dora, com ha reconegut Sánchez. Des del ministeri de Transports han apuntat en reiterades ocasions que un pla quinquennal com aquest "vol donar certesa" i està subjecte a motius molt específics en cas que es volgués modificar abans del previst. "És un document que neix per ser estable. No es pot canviar cada dos per tres", apuntaven fonts del ministeri a l'ARA.
El projecte inicial d'ampliació de l'aeroport del Prat estava pressupostat amb uns 1.700 milions d'euros. Finalment, entre el 2022 i el 2026 el Prat rebrà 245 milions d'euros d'inversió regulada, segons recull el Dora II, que es destinaran a la seguretat operacional, el manteniment de l'aeroport i la sostenibilitat. A part, hi ha uns 75 milions d'euros d'inversió no regulada, és a dir, que no recull el Dora II, segons dades d'Aena. En total, doncs, uns 320 milions entre els anys 2022 i 2026.
La inversió d'Aena recollida al Dora II creix fins als 2.250 milions d'euros al conjunt de l'Estat, cosa que es tradueix en una inversió mitjana anual de 450 milions. Gran part de les inversions d'Aena aniran al manteniment i a la conservació dels aeroports (35%), la millora de la seguretat rebrà un 20% del total, seguida de la intermodalitat i les actuacions per protegir el medi ambient (11%).