Rajoy promet 150.000 llocs de treball amb un pla extraordinari d'infraestructures

Anuncia una inversió de 5.000 milions per ampliar en 2.000 km la xarxa de carreteres fins al 2021 i promet que no hi haurà peatges

El ministre De la Serna i Rajoy, en primer pla, seguits de Santamaría i Enric Millo, ahir, entrant a l’acte de Foment.
Júlia Manresa
14/07/2017
2 min

MadridContinuen els anuncis d'infraestructures. Després d'anys de reduir la inversió pública a mínims històrics, aquest divendres el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat un nou pla d'inversió de 5.000 milions d'euros que, a través de la col·laboració publicoprivada, ampliarà la xarxa de carreteres en 2.000 km entre el 2017 i el 2021. Segons ha explicat aquest divendres Rajoy, totes les obres suposaran la creació de fins a 150.000 llocs de treball entre directes, indirectes i induïts.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tal com s'ha avançat aquests darrers dies, el pla vol corregir errors com els que han portat a la situació inevitable de rescat de les autopistes radials, que costarà 3.700 milions d'euros a les arques públiques, segons el Tribunal de Comptes. Per això, aquesta inversió es farà seguint un esquema "de pagament per disponibilitat", ha explicat el president del govern espanyol. Què vol dir això? Que les constructores no cobraran fins que les obres estiguin acabades. A més, es comprometen a encarregar-se del manteniment de les infraestructures durant 30 anys.

Rajoy ha insistit que aquesta fórmula implicarà que la despesa no compromet el compliment de l'Estat amb els objectius de dèficit, no només per la manera en com afrontaran els costos les empreses privades, sinó perquè també disposaran de finançament del Banc Europeu d'Inversions "amb les millors condicions" i esperen poder obtenir part dels diners a través del Pla Juncker. Per tot això, l'executiu, a més, promet que els costos no es repercutiran als ciutadans en forma de peatges.

En què consisteix la inversió? Segons ha explicat Rajoy, a completar la xarxa transeuropea que falta; solucionar els colls d'ampolla; millorar les autovies existents per complir amb les exigències de sinistralitat, soroll i contaminació, i conservar tots els projectes.

I, finalment, la creació d'ocupació. Rajoy ha promès que en la primera fase, la d'inversió, es crearan un total de 150.000 llocs de treball entre directes, indirectes i induïts, una xifra que ha elevat fins als 189.000 si s'hi sumen els que preveu ocupar en la fase de manteniment, a molt més llarg termini.

De fet, el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ja havia avançat aquest pla, anomenat Pla d'Inversió en Carreteres (PIC). Quan el va anunciar va explicar que estan "treballant amb les associacions de constructores per trobar instruments de finançament i col·laboració entre la inversió pública i privada amb la finalitat d'aconseguir alliberar la inversió en infraestructures".

L'anunci d'aquest divendres és només la primera de tres parts. En aquest cas, es tracta de la construcció de carreteres que no haurien de tenir peatge per a l'usuari. Més endavant, l'objectiu de l'executiu popular és anunciar més obres de l'AVE i d'hidràuliques.

La inversió en infraestructures ha sigut una de les grans consignes d'aquesta legislatura per a Rajoy, per intentar acontentar les demandes de diferents comunitats en l'anomenada legislatura del diàleg. En el cas de Catalunya, a principis de legislatura Rajoy hi va viatjar expressament per anunciar un pla extraordinari de 4.200 milions en inversions fins al 2015. La iniciativa, però, va aixecar els recels d'altres comunitats i De la Serna va començar una gira arreu del territori espanyol per demostrar compromís.

stats