Infraestructures
Economia 10/11/2022

Quines són les vies de peatge que queden a Catalunya?

L'Eix Transversal deixarà de tenir peatge a l'ombra el pròxim 1 de gener

2 min
Boca sud del túnel del Cadí, en una imatge d'arxiu.

BarcelonaEl nombre de quilòmetres de les vies de pagament a Catalunya va disminuint després que aquest dimecres el Govern anunciés que havia pagat 479 milions d'euros a la concessionària Cedinsa per assumir a partir de l'1 de gener del 2023 la gestió directa de l'Eix Transversal, la C-25, l'autovia que travessa el Principat de Cervera a Caldes de Malavella.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Catalunya tradicionalment era la comunitat autònoma amb més vies de peatge, tant explícit (pagat directament pels conductors) com a l'ombra; és a dir, aquells en què les concessionàries cobren un tant per vehicle que hi circula, que paga l'administració. Els peatges a l'ombra van ser un sistema de fer infraestructures durant els anys de les retallades en què una empresa privada feia la inversió i el Govern es comprometia a pagar pel seu ús durant un període de temps que permetia amortitzar la inversió i un benefici per a la concessionària.

Dels peatges explícits a Catalunya, els últims anys s'han anat aixecant les barreres de l'AP-7, la C-32 al Maresme, la C-33 i l'AP-2, que estaven sota l'explotació d'Abertis i que van arribar al termini de la concessió. Però encara queden alguns peatges d'aquest tipus: els Túnels de Vallvidrera, el Túnel del Cadí, la C-32 sud (de Castelldefels al Vendrell) i l'autopista de Terrassa a Manresa.

Els peatges a l'ombra

Pel que fa als trams de peatge a l'ombra, un cop l'Eix Transversal passi a gestió directa de la Generalitat, quedaran la C-16 (Sant Fruitós de Bages-Berga), la C-17 (Vic-Ripoll), l'Eix d'Aró (Maçanet-Platja d'Aro), totes elles en mans de Cedinsa, i també la C-14 (Reus-Alcover) i la C-15 (Vilanova-Manresa), de les quals té la concessió Iridium.

El primer peatge a Catalunya es va eliminar el primer dia de l'any 2019. Era el tram de l'AP-7 sud, entre Salou i el límit amb el País Valencià. Una concessió d'Abertis. A la fi d'aquest peatge es va sumar l'estiu de l'any 2021 l'aixecament de les barreres a partir de l'1 de setembre de la C-32 (Montgat-Palafolls), la C-33 (Barcelona-Montmeló), l'AP-7 nord (Salou-La Jonquera) i l'AP-2 (barrera del Mediterrani-Saragossa), totes elles d'Abertis.

stats