Les claus per entendre la maledicció dels models d'avió de Boeing

L'accident a l'Iran d'un altre aparell agreuja la crisi de la companyia nord-americana

Diversos vehicles d'emergències al lloc de l'accident
Paula Solanas
09/01/2020
4 min

BarcelonaL'any fatídic de Boeing ja s'ha allargat aquesta entrada del 2020. Un avió del model 737-800 del fabricant aeronàutic nord-americà s'ha estavellat aquest dimecres quan cobria la ruta de la companyia Ukraine International Airlines entre la capital de l'Iran, Teheran, i Kíev. L'accident –el tercer en un any i mig d'un avió de Boeing– ha causat la mort dels 176 passatgers i tripulants. Les primeres hipòtesis apunten que l'avió ha tingut problemes tècnics i ha acabat caient a pocs quilòmetres de Teheran. Les autoritats iranianes han revelat aquest dijous que el pilot estava intentant tornar a l'aeroport quan l'aparell es va estavellar, després de patir un problema mecànic i que no va emetre cap trucada de socors. Segons els investigadors, l'aparell es va incendiar abans d'estavellar-se. En topar contra el terra hi va haver una gran explosió perquè anava carregat de combustible. L'aparell tenia tres anys d'antiguitat i havia passat l'última revisió dilluns mateix.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons va explicar ahir un oficial del govern a l'agència de notícies de l'Iran, el motor es va incendiat després que l'avió s'enlairés amb una hora de retard i el pilot va ser incapaç de tornar a controlar l'aparell. No hi va haver supervivents. Del total de víctimes, 82 eren ciutadans iranians, 63 canadencs, onze ucraïnesos (comptant els tripulants), deu suecs, quatre afganesos, tres britànics i tres alemanys.

El model accidentat, el 737-800 (Next Generation), és un tipus d'avió diferent del 737 Max 8, que va protagonitzar dos desastres mortals a Etiòpia i Indonèsia, el 2019 i el 2018, respectivament. Segons dades del mateix fabricant, s'han produït un total de 4.991 unitats d'aquesta sèrie, cosa que el converteix en un dels més venuts de l'empresa i competeix directament amb la família dels A320 de l'europeu Airbus. El Boeing 737-800 va començar a volar l'any 1997 i entre les companyies que l'han adquirit per a les seves flotes hi ha la low cost irlandesa Ryanair. De fet, no és el primer accident mortal en què s'ha vist involucrat aquest model: l'últim va ser en un vol de l'aerolínia del golf Pèrsic Flydubai, entre Dubai i la ciutat russa de Rostov del Don.

Boeing va emetre un comunicat en què ha lamentat aquest "esdeveniment tràgic" i va assegurar que els seus "sincers pensaments" estan amb la tripulació, els passatgers i les seves famílies. "Estem en contacte amb els nostres clients de l'aerolínia i els donem suport en aquest moment difícil. Estem preparats per ajudar de la manera que sigui necessària", va insistir l'empresa.

Dos desastres en mig any

L'octubre del 2018 un avió Boeing 737 Max 8 de l'aerolínia indonèsia Lion Air es va estavellar pocs minuts després d'haver-se enlairat. L'accident va causar la mort de 189 persones. Menys de sis mesos després, el març del 2019, els problemes tècnics al mateix model van causar la mort de 157 persones en un incident molt semblant durant un vol d'Ethiopian Airlines, entre Addis Abeba i Nairobi. Les investigacions de la caixa negra es van centrar des d'aleshores en el software per estabilitzar l'aeronau després de l'enlairament. Tot i així, al principi d'aquest 2020 noves inspeccions dels reguladors han revelat problemes en altres parts de l'enginyeria dels 737 Max.

Nou mesos amb els avions a terra

Els dubtes sobre la seguretat dels 737 Max 8 van desembocar en una decisió sense precedents. Dos dies després de l'accident a Etiòpia el president dels EUA, Donald Trump, va ordenar la suspensió de tots els vols d'aquest model a l'espai aeri del país. Després de la reacció del govern nord-americà, reguladors aeris de tot el món van acabar optant per la mateixa decisió fins que la companyia no hagi resolt els problemes de disseny del 737 Max. Ja fa nou mesos que el model espera obtenir llum verda per tornar a volar, el veto més llarg a un fabricant en la història dels EUA. La tornada al mercat d'aquest avió estava prevista per al desembre passat, però s'ha ajornat com a mínim fins a l'abril.

American Airlines, la gran damnificada

Els problemes de Boeing han tingut una conseqüència immediata: les aerolínies que feien servir el seu model estrella es van veure obligades a suspendre milers de vols i a buscar aparells alternatius per donar servei a les rutes. De fet, un dels grans damnificats ha sigut una altra companyia nord-americana, American Airlines. Ahir les dues empreses van acordar una compensació amb què Boeing haurà de cobrir els danys causats a l'aerolínia. La xifra no s'ha fet pública, però el sector apunta que superaria els 30 milions de dòlars per cobrir els més de cent vols diaris que ha hagut de suspendre.

La competència amb Airbus

A escala empresarial, els accidents del 737 Max ja s'han traduït en una escapçada a la cúpula –amb la dimissió del conseller delegat Dennis A. Muilenburg– i uns resultats econòmics desastrosos el 2019. Als últims comptes publicats, el benefici de Boeing es va reduir a més de la meitat i els costos de les conseqüències dels accidents van augmentar en 900 milions de dòlars més. Aquesta crisi també ha afavorit que Airbus es torni a convertir en el primer fabricant aeronàutic del món per primer cop des del 2011. L'any passat el consorci europeu va lliurar 863 avions, mentre que entre gener i novembre el seu principal competidor només n'havia venut 345.

stats