Puigneró reclama al govern central la gestió de l'aeroport del Prat i de Rodalies
El vicepresident de la Generalitat denuncia el greuge comparatiu que viu Catalunya per la falta d'inversions en infraestructures
BarcelonaLa Generalitat no vol negociar què s'ha de fer amb l'aeroport de Barcelona o si convé ampliar-lo, el que vol és gestionar la infraestructura. El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha fet aquest dimecres tota una declaració d'intencions informant dels objectius i actuacions del seu departament, el de Polítiques Digitals i Territori, durant la legislatura que tot just comença. Una legislatura que, segons Puigneró, ha de ser la que posi la gestió de l'aeroport del Prat en mans del govern català i també la que resolgui "definitivament" el traspàs de Rodalies.
"És Catalunya qui ha de decidir sobre ports, aeroports i les polítiques que afectin la mobilitat i la competitivitat dels ciutadans i ciutadanes d'aquest país", ha justificat. Ara bé, més enllà d'aquesta premissa, hi ha afegit el problema concret dels trens. "La pitjor política de foment del transport col·lectiu és deixar Rodalies en mans de Renfe", ha carregat. Per a ell, la "solució" als problemes d'aquesta xarxa ferroviària és en els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que s'han demostrat, ha afegit el vicepresident, un model d'èxit.
La qüestió, en definitiva, era assenyalar el greuge comparatiu a què ha portat Catalunya la falta d'inversió en infraestructures per part del govern espanyol. Segons el conseller de Territori, l'Estat només ha executat un terç de les inversions pressupostades i el pes d'aquestes inversions s'ha mantingut permanentment per sota del pes del PIB català al conjunt de l'Estat. "Aquells que tenen responsabilitats de govern a Madrid haurien de reflexionar sobre què signifiquen els greuges que patim a Catalunya", ha aconsellat. Seguint aquesta línia, el vicepresident del Govern ha aprofitat per demanar que la gestió dels fons covid es faci també des de Catalunya.
Puigneró estava convocat per explicar les intencions del departament que lidera per a aquesta legislatura. Pel que ha avançat, les decisions del departament es prendran seguint la doctrina que pagui més qui més utilitzi un servei o una forma de transport i qui més contamini. El conseller ha concretat també que treballarà en una mobilitat sostenible "intel·ligent", que passarà per una banda per utilitzar targetes contactless o directament el mòbil, però també per desplegar pel territori una xarxa de punts de recàrrega per a cotxes elèctrics.
Llei de territori, fibra i 5G
Un altre gran objectiu per a aquesta legislatura, ha dit, serà aprovar la llei de territori, una norma que, pel que n'ha avançat, ha de determinar les polítiques d'ordenació i estar enfocada a evitar la pèrdua de la població dels pobles petits i a generar activitat econòmica.
El vicepresident del Govern també ha definit l'etapa que comença com la "legislatura del 5G", que ha sigut els últims anys una de les grans obsessions del seu departament. En aquesta línia, Puigneró ha anunciat en aquesta compareixença que els pròxims comptes de la Generalitat inclouran una dotació pressupostària per desplegar la fibra òptica a tots els municipis de Catalunya. També s'ha compromès a fer arribar el primer cable submarí, pel qual passa el 90% del trànsit intercontinental de dades, a Catalunya, així com a treballar per desplegar el 5G a tot el territori i llançar la promesa constel·lació de nanosatèl·lits.